• ViergeModern

Hellre jobba svart än inget jobb alls?

Jag är lite nyfiken på hur ni skulle göra?

Jag har blivit erbjuden ett jobb i några månader framöver. Jag är gravid i v.12 och är inte så hoppfull om jobb i övrigt. Nu visar det sig att chefen vill att jag jobbar svart.. Hur skulle ni göra?

Hellre svart än inget jobb alls?

• Svar på tråden Hellre jobba svart än inget jobb alls?
  • minängel

jobbar du svart så räknas inte det in i fp, det är ju en stor nackdel. jag hade nog pratat med chefen o sagt att jag vill ha det på papper så jag kan räkna in det i fp.

• Carisma95

För tillfälliga pengar kanske...
    Men som minängen säger; det räknas inte med och höjer din FP, du får ingenting till pensionen och räknas inte med vid ev. a-kassa.

• dinos

skulle du jobba svart och du blir sjuk, får du inget. om du jobbar och han sedan vägrar ge dig betalt, kan du inte anmäla arbetsgivaren utan att själv åka dit.

• åssa72

Jobbar du svart är det som det låter, svarta pengar. Tycker helt klart att om du ändå inte har annat jobb kan du ta detta. Men var medveten om att om du skadar dig kanske inte din "arbetsgivare" vill stå med färsäkring. Skulle du bestämma dig för att ta detta jobb så är det ju inte ist för ett vitt jobb, dyker ett sådant upp hoppar du självklart på det.

Som dinos skriver, skulle du bli sjuk får du inget...det får du ju inte iaf!..har du akassa el dyl finns ju den kvar även om du arbetar svart.

Helt klart svart jobb än inget alls!!

• Carisma95

TS;
    Men hur hade du tänkt? Både jobba och ta ut a-kassa då eller?
    Tar du ut a-kassa behåller du din SGI och på så sätt få 80 % av din lön i FP!
    Tar du ut a-kassa och arb.förmedlingen ringer och säger att idag/imorgon har vi ett jobb till dig, vad säger du då?

VARFÖR vill han att du ska jobba svart? Låter som en oseriös arbetsgivare i mina öron!

• Carisma95

Åssa72;
    "har du akassa el dyl finns ju den kvar även om du arbetar svart."

Läs mitt inlägg. Det funkar inte så lätt.

• åssa72

ja självklart. Men att jobba svart är ju inte seriöst i sig.Inget kontrakt finns alltså slutar men arbeta svart om annat dyker upp eller hur menar du?

Min tanke:
    TS har inget arbete, går på akassa.
    Akassan kräver att du aktivt söker arbete och du kan inte tacka nej till arbete hursom helst. Alla med?

Men nu just nu idag har hon ju inget arbete, alltså borde hon ju kunna arbeta svart, att den svarta arbetsgivaren vill att hon jobbar i "några månader" är ju inget kontrakt. Inget på papper alltså dyker det upp ett seriöst jobb vitt antingen på en egen ansökan eller anvisad plats så fine. Inget vunnet inget försvunnet typ.Om dom kommer överens att hon ska arbeta si och så länge för ditten å datten han skulle ju bryta sitt ord om han helt plötsligt inta har användning av henne så det kan väl hon oxå göra....om det dyker upp jobb då.

• dinos

åssa72: men hur hade du tänkt att hon skulle göra med akassan?? ska hon både stämpla och ta ut svarta pengar? tror du inte att akassan skulle undra om hon bara slutar att skicka in kassakort.

hade tråden handlat om annat att någon plockar bidrag och ändå får pengar skulle man inte säga att det var okej. jag tycker absolut inte att det är okej att jobba svart och stämpla upptill.

det är att lura alla skattebetalare, stämpla samtidigt som man skaffar sig extrapengar genom att jobba svart.
    det är min åsikt.

• nervan

Jag tycker att du helt lugnt kan jobba svart samtidigt som du har a-kassa om det bara är för en kort tid. Detta med skattefusk o allt som du kommer att få höra tycker jag att du inte ska bry dig om. Alla fuskar med något och tar inte du det här jobbet så är det bara du som förlorar på det, din arbetsgivare hittar alltid någon annan som är villig att jobba svart. Hade du däremot varit sjukskriven och ändå velat jobba svart så skulle jag säga ifrån, det anser jag är för j*vligt utnuttjande av systemet.

Mitt råd är att göra som det känns bäst för dig, strunta i vad alla andra säger.... Skulle det dyka upp ett "vanligt" jobb så är detta klart bättre än ett svart jobb. Men hellre svart än inget.

• anna68

Nervan: Du tycker att sjukskrivning plus svartjobb = för j-t utnyttjande av systemet, medan a-kassa plus svartjobb är helt OK! Hur i h-e får du ihop den logiken?

Sjukskrivning + svartjobb = INTE OK
    A-kassa + svartjobb = INTE OK

• LizLiz76

Alltså, det är inte svårare än såhär: är du i behov av pengar (har typ hyra, elräkning att betala) o det enda sättet att få ihop dem är svartjobb så får du ju göra det. (Får du lägsta akassa så är det ju ett skämtbelopp i sig som man inte kan leva på o råkar du bo i bostadsrätt kan du inte heller söka soc för då vill de att du ska sälja din bostadsrätt.)

Den dagen när fusk inte längre förekommer i miljonklassen kommer jag sätta min moralribba högre men tills dess låter jag behovet styra.. i ett perfekt samhälle där alla som vill får jobba o ingen diskrimeras pga. härkomst, ålder eller graviditet skulle inte fusk behövas för att klara sig ekonomiskt.. men tyvärr lever vi långt ifrån i ett perfekt samhälle.

• salvavinnie

Nervan: Alla fuskar inte alls, vi är ganska många som väljer att inte utnyttja systemet. Alla har ett val och väljer man att jobba svart har man inte heller förtjänat sin fp och kan gott gå utan sjukförsäkring.

TS: Fortsätt att söka jobb, fråga arbetsgivaren om du kan få ett vitt kontrakt istället. Det finns inga alternativ.

• nervan

Anledningen till att jag tycker att det inte är ok att jobba trots sjukskrivning är enkel. Det sätter åt dem som inte kan jobba för de är vekligen sjuka. FK har blivit mycket hårdare på sjukskrivningar det beror på detta men även på alla de som sjukskriver sig utan att vara sjuka eller tar ut vård av sjukt barn utan att barnen är sjuka.

Jobba svart beror på att arbetsgivaren inte har råd eller inte vill betala alla extra pengar som kostar. I fall ni inte vet det så ta er lön(efter skatt) och tredubbla den så kommer ni fram till vad ett vitt jobb kostar. Alla småföretagare har inte råd med det.

Ni får tycka vad ni vill, men jag tycker att det är helt ok att jobba svart ett tag, märk ett tag. Ts påverkar ingen annan genom sitt val. Alla fuskar på ett eller annat sätt, ta tex alla politiker som ska styra Sverige, är de så ärliga? Ne så länge systemet är som det är idag så vinner man inget själv som privatperson på att vara "ärlig".

• nervan

Salvianne- Varför har man inte förtjänat sin fp om man jobbar svart ett litet tag? Man har ju ändå jobbat tidigare.

• shelale

alltså.. ts har väl inte skrivit att hon har akassa eller? själv skulle jag jobba svart om jag inte hade nåt annat och om jag skulle få ett erbjudande om ett vitt jobb skulle jag ju hellre ta den istället för det svarta jobbet... har man inga pengar så gör man ju vad som behövs... sen är det ju jättedyrt för en arbetsgivare att ha vitt anställda... så det är nog därför Han erbjuder henne ett svart jobb...

• ViergeModern

Jag är arbetslös men har alldig gått på bidrag och tänker inte göra det heller. Eftersom jag är gravid så är det svårt att få ett "vanligt" jobb och när jag blev erbjuden detta jobb så börjar jag fundera om det är värt det..

Svar på tråden Hellre jobba svart än inget jobb alls?