• kozzan

vad gör ni när hunden vägrar lyssna?

vår hund är i vanliga fall jätte lydig. vi kan ha han lös överallt, han kommer så fort man ropar och lyssnar jättebra. senaste veckan har han totalt struntat i vad man säger 6ggr av 10. det är inget fel på hörseln för han hör när man lägger nåt gott i hans skål. idag sa jag nej 8ggr när han var på väg in i sovrummet där vår 5mån dotter ligger på sängen och sover. han har sin biabädd i vardagsrummet där jag satt så det gick ingen nöd på honom. blev så arg att drog ner han från sängen och tryckte ner han i golvet. vad ska man göra när d vägrar lyssna. får trycka ner han minst 3ggr om dagen för olika saker annars handlar det om max 1ggr i månaden. tror han är lite avundsjuk men han ska veta sin rang oavsett...

• Svar på tråden vad gör ni när hunden vägrar lyssna?
  • Fastidious

Min vovva lyssnar mycket bra inne..men kan i perioder bli döv ute.. Hon segar på promenaden och nooooosar i all evighet överallt. Tillslut tappar jag tålamodet med henne och ryter till..DÅ lyssnar hon och skärper sig. Men jag måste bli förbannad. Ett fåtal ggr har jag tagit i henne i nackskinnet samtidigt.. har hänt högst 3 ggr på snart 8 år. Usch..det gillar varken hon eller jag. Men det fungerar.

• Samantha

Vi har ställt upp galler framför dörren så han inte kan ta sig in!
    Jag vågar inte ta risken att något skulle hända!

Nu har dock svärföräldrarna hand om honom ett tag! *skönt*

• iii

Hur gammal är hunden? De brukar bli lite "döva" i "trotsåldern"
    Gör många ledarskapsövningar, öva på kontakten och ha tålamod.
    Personligen skulle jag inte rekomendera någon att trycka ner hunden i golvet, vet man inte vad man gör får man bara fel effekt. Självklart får man tillrättavisa, men ta honom i nackskinnet då tex.

• kozzan

han e snart 4år. fick tips av instruktören på våra kurser vi gick förut att trycka ner när han struntar i oss. vi tar i nackskinnet när han verkar frånvarande för att få bättre kontakt, typ om man är ute och han inte kommer när vi ropar. jag ropar kom en gång, kommer han inte går jag fram och tar han i nackskinnet...

• Majsan70

Men får vovven vara med bebisen då? Han kanske vill vara med mer än vad han får i dag?

Mina barn har jag lagt på golvet, så har vovven kunnat nosa o vakta o känna sig delaktig. Min förra hund låg på golvet på en filt o sov med min son då han var liten. De låg tryckta tätt intill varandra o myste.

Min nuvarande jycke håller sig gärna intill den lilla o har så gjort sen hon föddes. För att vakta helt enkelt.

• kozzan

han får vara med överallt men jag vill inte ha han i vår säng när tjejen ligger där och sover även om jag vet till 99,9% att han inte skulle skada henne p något sätt. det är mer av den anledningen att hon hasar sig fram och drar han i öronen och blir han irriterad och ska resa sig är jag rädd att han ska råka trampa på henne. han får va i sängen när jag eller min man oxå är där. han är väldigt gosig och tycker om att ha huvudet på hennes mage... han är med i badrummet ibland när vi byter blöja och badar...

• Skogsjäntan

Vi fick lära oss på brukshundsklubben att man ska göra sig så intressant som möjligt för hunden, man ska vara den som är mest intressant. Fungerar skitbra för det mesta.

Hoppa indianhopp, jollra, tjoa och så vidare. Fungerade skitbra på vår vovve som nu tyvärr inte finns längre.

• AgainstMe

Du ska för det första inte säga åt hunden 8 ggr. Och sedan går han ändå upp i sängen ? ?

Du säger åt hunden EN gång, hör han inte, gå och hämta honom och lägg honom på sin plats (alltså inte trycka ner honom/brotta ner honom, utan bara hämta honom - ex genom att ta i halsbandet och sedan "platsa" honom i sin bädd). Ren och skär konsekvens mao.

Och hunden behöver inte vara med överallt. Hundar är inte människor eller bebisar. Hunden får vara där du säger att den får vara. Så ser jag på saken. Öva ledarskap, ex vänta på maten, vänta på att gå genom dörrar, behöva be om tillåtelse att gå in i vissa rum, ligga platsliggning 30 min inomhus etc..

Lycka till.

• imp

löper någon tik i närheten så kan de vara stendöva

• piixelslyna

Lyssnar inte min hund på mig efter andra gången jag sagt till henne så stampar jag ner foten i golvet/marken, då brukar hon få upp ögonen och öronen på att jag ville något.

Svar på tråden vad gör ni när hunden vägrar lyssna?