• drömmaren

Tips på goda grönsaksrätter önskas!!

Har alltid haft svårt för det med grönsaker. Vill ha massa varierande tips på vad man kan äta som är gott, vad man kan göra med dem för att variera och hur man kan piffa till lite.
    massa tips önskas för då kanske man hittar lite sonm man kan lära sig tycka om. Vill ju äta mycket nyttigt nu för bebbens skull!

• Svar på tråden Tips på goda grönsaksrätter önskas!!
  • SimmaLugnt

Man kan äta färska champinjoner, squach, tomat blandat med keso och salt o peppar och curry.

Mycket gott.

Sen kan man ju woka massa grönsaker med lite kött o vittlök, smakar inte så "grönt".

:)

• uniMog

Jag tycker det är gott och enkelt att ha i andra rotfrukter i potatisgratäng tex.

Annars är jag sjukt förtjust i rivna morötter blandat med solrosfrön och en dressing på yoghurt, majonäs och salt.

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • längtare

Finns jättegoda wokkryddor att köpa. som tacokryddor ungefär som man tillsätter vattenbara. och sen wokar man sina EGNA grönsaker, inte sånna färdigköpta.. t.ex. bambuskott, vattenkastanjer, socekrärtor, paprika, squash, champinjoner och vad man vill ha.

Till maten kan man ju alltid ta lite vad man har hemma, rårivna morötter och blanda med rivet äpple..
    hackade tomater blandat med tacosalsa är jättegott, sen kan man ju blanda ner vad man vill ha i, swuash t.ex och basilika och så..
    Italiens salladskrydda är en krydda som är god för att piffa upp grönsakerna lite..
    ska fundera vidare och se om jag kommer på mer...

• hälsingejänta

Grönsaker i ugn tycker jag är jättegott. Tex. morötter skurna i stavar, palsternacka i stavar, röd lök i stora klyftor, paprika i större bitar ja ta det man tycker om. Man kan blanda i potatis också och servera till kanske kyckling eller så.

När man grillar är det ju alltid gott med grillade grönsaker också. Röd lök, zucchini, majskolvar, champinjoner, tomater, paprika mm.

Vi äter väldigt mycket grönsaker, de är den större delen av våran portion. Släng i lite grönsaker i de rätter du redan gör.

Finns massa recept att söka på internet också. Det är gott med grönsaker

• jezz1978

Nästa gång du gör köttfärssås så lägg i några finrivna morötter, röda linser och sesamfrön.

• iodine

jag har ett grymt gott recept åt dig ;) är själv veg och detta är min favoriträtt.

fast potatis
    två paprikor (valfri färg)
    rödlök
    squash
    cashewnötter
    torkad aprikos

skär allting i ganska stora klyftor. lägg i långpanna och häll över en msk olja, rosmarin och havsalt. rosta i ugn ca 20 minuter och strö sen över fetaost när det är klart.

bli inte skrämd av frukten och nötterna. lovar att det är årets hit.

• felicia76

Det här levde jag på när jag bodde i italien:

squash
    paprika
    färska champinjoner
    lök

skär grönsakerna i bitar
    fräs i stekpanna med olivolja och pressad viktök
    salta o peppra lite
    häll i lätt creme fraishe (fel stavning jag vet...)
    häll i lite soja, rör om, låt småputtra på pannan i ett par minuter.
    om det blir för tjock sås blanda med vatten

Ät med spagetti.
    Toppa med riven ost av valfri sort

Enkelt och gott

Svar på tråden Tips på goda grönsaksrätter önskas!!