• Anonym (Fisen)

Svårt att hålla mig

Jag har sedan min dotter föddes juni -02 haft svårt att hålla igen fisar. När jag försöker så åker luften upp i slidan och det blir mus pruttar när jag reser mig eller ändrar "läge". jag har även svårt att hålla avföring utan måste gå direkt på toa.

Jag sprack ganska mycket under FL, ser väldigt konstigt ut "där nere" har ett hål i huden i mellangården och öppningen till slidan är flikig och stor. Om jag är nödig så kan jag känna avföringen igenm slidan, det känns som det bara är tunn hund i mellan.

När jag ska bajsa så måste jag luta mig bakåt, skjuta fram underlivet om inte så känns det som hela underlivet ska spricka, området mellan slidan och anus blir jätte spänd och det känns som avföringen åker ner i en "ficka" i mellangården.

Någon som har något likande eller vet om man kan göra något åt det?

• Svar på tråden Svårt att hålla mig
  • lillsmurfen

Låter som om du ska be dom kolla det. Så ska du inte behöva ha det.

• Hannah76

Nämen så ska du ju inte ha det!! Vad säger din bm?? Det där kan du får åtgärdat lätt, du ska inte gå o ha det så.

• Anonym (ja me)

Vet du om du skadade de bakre delarna sk sfinkterruptur? Det hände mig ,och jag har dina symtom. Kan du ha spruckit utan att de åtgärdat det korrekt?

Har det blivit sämre nu för -02 det är ju ganska lång tid, har du inte märkt det tidigare?

• Anonym (Fisen)

När jag gick på efterkontroll så påpekade jag det och dom sa väll typ "du har fött barn och kan inte räkna med att se ut som en som inte har fått barn"

Jag har haft det såhär sedan dotter föddes -02, jag sprack inte bak vad jag vet däremot så stor det i journalen att jag sprack 3 cm i perineum och 1 cm djup, det är där jag har ett hål.

Vart ska man vända sig?

• Hannah76

Vänd dig till d n bm eller din familjeläkare, så att du får en remiss till tex Kvinnokliniken. Du ska absolut inte ha det så här! Usch vilket dåligt bemötande du har fått. Klart att man kan förändras av att föda barn, men man ska ju inte få bestående missbildningar! Usch vad arg jag blir.

• Henrik28

Det där var bland det hemskaste jag läst.

Fan vad glad jag är o slippa föda.

• Anonym (Fisen)

Henrik28
    Va glad du att du e kille du slipper att oroa dig

• Lillan7704

Du ska absolut kontakta läkare!! Det låter som en sfinkterruptur, precis som Anonym (ja me) skrev.
    Detta går att fixa!

Kram.

• Anonym (Fisen)

Grejen är att jag hade inte ett dugg ont efter FL, om jag hade fått en sfinkterruptur borde jag inte ha haft ont då? Kollar inte BM om man har fått en skada på rectum efter FL?

• Anonym (Fisen)

ingen mer som kan ge något tips eller råd?

• Lillan7704

TS:

Det är svårt att sitta här och ge tips och råd eller ens veta vad det är du har..
    Kontakta en läkare, tala om för honom/henne vad du har talat om för oss och låt dom titta på dig.. Du kan ju inte fortsätta att ha det så här..

Kram.

• Anonym (ja me)

Alltså en sfinkterruptur är ingen skada som man "lätt kan fixa" och det vore väldigt märkligt om man inte skulle upptäckt efter förlossningen om det var skador på slutmuskel eller tarm. Om du brast 3 cm i perineum så måste du ha varit väldigt nära sfinktern, det kan ju vara möjligt att någon muskeltråd gick sönder??? Större skador på sfinktern sys alltid av läkare på operatonssal. Tyvärr finns det kvinnor som sys väldigt dåligt efter förlossningar, och som ger besvär och vanställda underliv.

Sen finns det andra typer av skador , man kan få skador på nerver som kontrollerar tarm och urinblåsa, vilket i sin tur kan ge inkontinens. Att jag fiser mer okontrollerat beror ju på att jag fick en sfinkterruptur, men man kan få sådana besvär ändå utan att ha sakdat slutmuskeln fick jag veta av min sjukgymnast, vad exakt det beror på då vet jag inte. Förmodligen svag bäckenbottenmuskulatur bla??

Att föda barn kan visst ge bestående skador och underlivet förändras, föhoppningsvis får man snygga ärr om de syr korrekt, men har de sytt för jäkla taskigt så att du har problem med sexlivet eller är direkt vanställd så kan man nog i de flesta fall korrigera med en operation.

Eftersom det har gått så lång tid måste du förmodligen gå via vårdcentral, annars om du ringer till gynmott ( om de inte har remisskrav). Du kan ju även pröva med lite bäckenbottenträning, det skadar ju iaf inte.

• Anonym (ja me)

Man kan ju även drabbas av fistelgångar mellan tarmen och slidan. eftersom du skrev att luften läcker igenom till slidan, men då tror man jag att man har ganska stora besvär. Att man "bara" har svårt att hålla fisar tror jag är mera utbrett än vad man talar om.

Visst är det härligt att föda barn

• ElinaNikki

Stackars dej som har det så. Men våga berätta om det för din läkare så kommer du att få hjälp. Nu är jag än mer nervös för min förlossning. BF+2 idag...

Svar på tråden Svårt att hålla mig