• Callina

Drejar du?

Jag är så sugen på att börja men innan jag går en kurs vill jag kolla möjligheterna för att kunna fortsätta hemma men min ev nya hobby. Någon som vet någon bra sajt där man kan köpa begagnade drejskivor? Det här med att bränna i ugn är ju ett problem.... men jag tänkte att man kanske kunde hyra in sig alt betala för att bränna hos någon annan.

Någon som sysslar med keramik?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • Svar på tråden Drejar du?
  • Callina

Ingen över huvud taget? Kom igen nu, jag behöver ju lite tips ;-D

• Buckaroo

Det vet du säkert redan att det tar ÅR att lära sig dreja. Mitt bästa tips är att du går en kurs och sedan kan säkert någon lärare hjälpa dig med att köpa drejskiva och verktyg. Hoppas att det går bra med din ev nya hobby! Lycka till!

• Pluttgumman

Flera år för att lära sig dreja??? När jag gick i gymnasiet så sa en fröken till mig: -Om du inte blir bättre på att dreja så måste jag tyvärr ge dig IG eller G.
    Många i min klass sa att jag var en av dom bästa att dreja/ arbeta med keramik.
    Hur som helst så blev jag förbannad på kärringen så jag lärde mig och dreja. Det tog väl ca 6 månader för att lära mig så det blev en perfekt skål/mugg m.m. Så om man älskar att dreja och är lätt att lära så skulle jag nog vilja säga att det tar mellan 6-12 månader om man gör det varje dag.
    Men sen är det ju inte säkert att alla kan centrera så bra eller göra bra bottnar m.m.

Jag lärde mig i alla fall på 6 månader ungefär.

Och sen till första frågan: Det som tar plats är ju om du ska ha glasyrer och så hemma också och plats för torkning. Men om man skulle inreda en "friggebod" på ca 10-15 kvm på ett bra sätt så tror jag det skulle räcka lugnt! Men då är det ju ingen ugn. Den tar ju både plats och massor av el, måste ha spec. uttag för starkström.

• Callina

Jag har anmält mig till en kurs som börjar om två veckor men kunde inte hålla mig från att köpa en drejskiva, manuell eftersom priset var rätt ok, 500 kr och den var i väldigt bra skick. Jag har ett garage om nu intresset håller i sig vilket jag tror och där tänkte jag sitta Dock är det inte isolerat och så så det blir väl svårt i vinter :)

• Buckaroo

LillaVimsan

Vad kul! Du får visa upp dina alster i bildgalleriet

• Callina

Ja gärna, men jag får väl vänta några år tills man slipper skämmas

Svar på tråden Drejar du?