• greta2

Högt FSH och missfall?

Skall snart testa FSH bland annat för att se om jag är i förklimateriet. Jag är född 1966. De har sett att jag har många follikar i varje äggstock på VUL och det är tydligen ett bra tecken om man vill bli gravid. Jag har haft ganska lätt att bli gravid men det och många follikar utesluter inte förhöjda/ höga värden tydligen enl läkaren.

Jag har haft två missfall på raken och undrar om någon hört talas om att höga FSH- värden också kan ha med det att göra. Jag har aldrig läst det någonstans men det har kanske ni gjort.

• Svar på tråden Högt FSH och missfall?
  • jamis

Jag tror inte att det har nåt samband. jag har ett FSH på 8 och min läkare sa att det inte var någon fara, men jag ska oxå kolla åldern på äggstockarna.

har du fått svar på din fråga?

• greta2

Ja tack för du svarade.  Det är ju möjligt att det inte alls har någon betydelse med FSH värdet i det fallet.

• Linisen

Jag har ett FSH på en bra bit över 100 mina äggstockar funkar inte och jag är född -79. Har fått diagnosen POF, för tidigt klimakterie.

Det kan ha samband, höga FSH och missfall enligt fertilitetskliniken. Äggen har sämre kvalitet och klarar inte en hel graviditet eller är för dåliga för att kunna bli befruktade.

• jamis

Linisen: så bra att du kunde svara på frågan! Ett fsh på 8 är väl inte föör dåligt? Kanske bra att prova pergo eller puregon då? Eller kanske ivf?

• greta2

I min bok jag har av Zita West, Fertility and conception- the complete guide to getting pregnant, så står följande om FSH värden: <6 mlU/ml excellent; 6-8 good; 9-10 fair; 11-13 diminished reserve. Jag vet inte om det är helt i överstämmande med Svenska värden men borde ju vara det något så när. I så fall är ju 8 bra!!

• greta2

Fö, tack Linisen för ditt svar. Man har inte kollat mitt FSH värde ännu då mensen inte kommit än. Hoppas det är lågt!!

• Linisen

Man får inte genomgå IVF om man har för höga FSH värden. Värden över 14 anses ibland för höga men det är olika också var i cykeln man befinner sig med.

Lycka till

Svar på tråden Högt FSH och missfall?