• sakoline

Rengöra sexleksaker

Har bl.a. buttpluggs och vibratorer hemma men rengör dem inte efter användning. Har på sin höjd sköljt av dem. Hur gör ni? Kan tänka mig att det inte blir så hygigeniskt för underlivet efter ett tag.

• Svar på tråden Rengöra sexleksaker
  • Nyfiken gul

vanligt tvål o vatten!!

buttplugg MÅSTE du rengöra med tvål o vatten..

använder du olja eller glidmedel får du tänka på att sånt härsknar o försvinner inte med bara vatten.... bakterierna frodas!

hett vatten o så tvål!

• auroura

Jag har ett medel som jag köpte vid samma tillfällr som jag köpte min stav, gör rent den efter varje tillfälle, tycker att det låter lite otrevligt att ej göra rent den.

• Tett82

HAr också nått medel som man ska göra rent leksakerna med, bakteriedödande... det är som en gele.
    Du MÅSTE göra rent dem efter varje gång!!!

• Hannah76

Klart du måste rengöra dina leksaker!!! Det finns tex alkogel som rengör o tar död på alla bakterier. Det är jätteviktigt!!

• Skusan

Finns speciella intimrengöringsmedel att köpa. Det funkar med tvål och vatten med om du inte använder silikonbaserade glidmedel eller oljor... För både din och din partners hälsa så börja tvätta av dom nu!

• sakoline

Okej :) Då vet jag. Men om man använde glidmedel sa ni, måste man ha något starkare? Alsolsprit? Har ingen desinfektion hemma. Köpa var?

• LindaD82

Funkar med diskmedel också.
    Skölj noga!

- Gravid i vecka 17 -
  • Aros

Bästa är en alkogel som finns där du köper dina leksaker. Man tvättar först med tvål och vatten, sen tar man en liten klick alkogel. Jätteviktigt för din hälsa! Dessutom lär leksakerna lukta lite trevligare.

• Mozarts Nachtmusik

håller med innan.

köp rengörningen på butiken/shopen du köpt leksakerna.
    vanlig alsol kanske torkar ut leksaken..

men oj oj.. det är jätteviktigt att rengöra med mer än vatten o tvål!

• sakoline

Aros - De luktar inte, jag har inte sagt någonstans hur MYCKET eller ofta det går mellan tvätt och användning.

• Sunelina

Det finns ett medel som heter Hygien som kan köpas där ni köpt leksakerna. Det är framtaget specefikt för sexleksaker, bla för att staven/leksaken inte skall torka ur. Vanlig tvål och vatten har tyvärr en förmåga att torka ur plasten/gummit. Så ett tips är att mellan varven smöjra in staven/leksaken med tex ett siliconbaserat glidmedel. Hygien är dessutom bra för att slippa de röda knottrorna när man rakar bekinilinjen.

• tamate

Håller med Bara lilla jag

man ska INTE tvätta med tvål för materialet blir förstört av tvål. Man sköljer av leksaken sedan tar man bara några droppar Hygien (som påminner starkt om alcogel) det tar bort 99.9 % av bakterierna (enl tillverkarn) sedan ska man förvara sakerna åtskilt då dom gärna missfärgar varandra och antingen i tygpåse men helst i en plastpåse så dom inte torkar ut.

• Korpan

alcogel finns på apoteket och är mycket billigare än d "specialtillverkade" medlen.
    Det är ändå bara alkoholens steriliserande verkan man vill åt.

• erica bus

Förmodar att du använt dina buttplugs i baken på dig själv. Flera gånger. Och bara sköljt av. "På sin höjd"!
    Det här låter som ett skämt! Eller?

• Anonym

diskmasinen borde fungera utmärkt om leksaken tål värmen

• Anonym (kemist)

Men alla sexleksaker är ju inte av samma material. Silicon klarar tvål och vatten utmärkt och tål dessutom höga temperaturer. Hårdplast kan man också behandla efter tycke, kvar återstår bara all "konstiga" material som jag inte skulle köpa...

• Anonym

Det bästa och billigaste sättet är nog att rengöra dem med vanligt hett vatten och flytande tvål.

• Coursell

De "konstiga" materialen som jag antar att du menar är latex och jelly. Det är vanligast de material leksakerna är gjorda av.
    Höjer även jag ett varnande finger för tvål och diskmedel om du är rädd om din produkt. Men huvudsaken är ju att du tvättar den.

Svar på tråden Rengöra sexleksaker