• Nettan73

Katt med blinkhinnorna framme???

Jag vill först tala om att jag ska ringa veterinär, men det vore skönt att höra vad ni tror först..

En av våra katthonor har blinkhinnorna/ tredje ögonlocken framme. Jag har sökt på nätet nu, men hittar inget om det, men vill minnas att det är tecken på att en katt är sjuk. Vad vet ni? Nån som har erfaraenhet av detta...?

I övrigt är hon helt som vanligt och är just nu ute o leker för fullt.. Men som sagt blinkhinnorna är framme en bra bit hela tiden - vad kan det betyda?

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Katt med blinkhinnorna framme???
  • Klaar

kan vara mask, andra sympton (som du säkert redan vet om) är ju matt päls, ökad aptit, kräkningar och i längre gågna stadie mask i avföringen och i ändtarmen

• waersta

mask, åk till apoteket och fråga, det finns jättebra mediciner där.

• Emilia82

vår ena kisse ville ej äta en tablett (avmaskning) vad finns det för annat att ge? måste ta mej till apoteket på måndag...äckligt med mask

• waersta

jag brukar trycka ner tabletten i halsen på mina katter..

• Filippinan

Det är bara att ta katten i knät, hålla fast i huvudet och stoppa tabletten i halsen. Börja precis vid mungipan, då brukar de reflexmässigt öppna och det finns inga vassa tänder där. Man lär sig! Min förra katt var hjärtsjuk och behövde äta sex tabletter om dagen!! Men han blev bättre av tabletterna och levde ett kanonliv tills han var 13 år.

The more you ignore me, the closer I get
  • Klaar

det finns flytande mixtur (kommer ej ihåg namn men de vet på apoteket när du kommer)också, man ger me spruta in i munnen, kan bli ganska kladdigt men är ju ett alternativ.
    jag har köpt de här endagskurtabletterna (Drontal) då behöver jag bara bråka med henne en gång jämfört om man skulle tagit en 3 dagarskur

• Nettan73

Är det tecken på mask alltså..??? Det börjar i och för sig bli dags för avmaskning, men jag hade inte en aning om det.. Känns betydligt lättare än de sjukdomar jag redan befarat att hon har.. *ler lättat*

Tack för era snabba svar!! Tack!!

• Nettan73

Om det rä någon som är intresserad så hittade jag det här på katter.se:

Det är blinkhinnan som är framdragen. Blinkhinnan (det tredje ögonlocket) sträcker sig från den inre ögonvrån mot ytterkanten och kan täcka ögongloben helt och hållet. När detta tredje ögonlock är framme drar katten inte tillbaka det på ett normalt sätt utan det blir kvar och täcker ögat helt eller delvis.
    Behandling:
    1. Man behöver inte behandla en framdragen blinkhinna i sig själv, eftersom denna bara är ett symtom på sjukdom i allmänhet. Ge katten extra vitaminer: 1 tablett 50 mg vitamin B 12 två gånger dagligen plus en tablett A-vitamin, 500 internetionella enheter, en gång dagligen. Se till att du inte överskrider de rekommenderade vitamindoserna!
    2. Om katten äter normalt, finns det ingen anldening till oro. Men om blinkhinnan inte återgått till normalt läge inom tre till fyra dagar låt en veterinär undersöka katten. Din katt går ute, avmaska katten. Katten kan ha mask. Lycka till!

• Jessyelina
    Emilia: HÄÄJ HÄÄÄJ! jag förföljer dig  far till en veterinär ostället så får dom en spruta en gång i året mot mask... Mycke bättre!!!
    Snart kanske vi flyttar till SKOGEN vi åxå!
  • Emilia82

Jessy:ok tack för tipset! vet du vad det kostar här på ön? det är bara tervligt att du förföljer mej

• Anne277

Blinkhinnan är precis som många skriver ofta ett tecken på mask, speciellt i kombination med hosta. Det kan också vara något annat - det är ett allmänt tecken på nedsatt hälsotillstånd. Håller med om att det kan vara bökigt med maskmedel - en av mina tvärvägrar, så han brukar få en spruta Droncit istället. (Kostar nån hundring, högst.) Det har dock kommit ett nytt receptbelagt maskmedel som man sätter i nacken på katterna, tänkte testa det nästa gång. Jag avmaskar inte mina regelbundet, utan enbart om de visar några tecken på mask.

• Nettan73

Min lilla tjej här hemma har fått avmaskningsmedel o vitaminpiller nu.. Jag hoppas att det ska hjälpa. Hon visar inga som helst andra symtom och det får paranoida mig att tro att det är något riktigt hemskt på gång, men jag hoppas att hon snart är som vanligt igen...

Och jag brukar för övrigt avmaska katterna med jämna mellanrum, särskilt efter att jag hittade mask på fönsterbrädet här hemma.. *blä* Men nu har det gått lite drygt fyra månader sen sist och en hel sommars jagande ute, så jag håller tummarna för att det handlar om mask för hennes del..

Trevlig helg på er alla!!

• Jessyelina

emilia: nej jag vet inte ... ha varitr lite lat me det jag... va när jag va o vaccinera dom.

Snart kanske vi flyttar till SKOGEN vi åxå!
  • Monstermamman
    Emilia:
    Rosalie i Godby tar hem maskmedel som man sätter i nacken från Sverige.
    Det är dock rätt dyrt och måste göras oftare än med piller.

Pröva pasta åt katten istället, tryck ner tabletten i halsen eller mosa tabletten i nåt du vet katten gillar.
  • Emilia82

Monster: det fungerade med räkor idag kräsna kissor,när vi testade med skinka så spottade de ut tabletten

Svar på tråden Katt med blinkhinnorna framme???