• Fru Larzzon

Hur ofta tycker det är ok att gå ut när man har barn?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan..
    Men jag tänkte att det kunde vara intressant att veta hur ofta ni är ute, nu när ni fått barn?
    Hur ofta tycker ni det är ok att gå ut och festa?

• Svar på tråden Hur ofta tycker det är ok att gå ut när man har barn?
  • Jessi

Jag har varit ute och festat en gång sedan Saga kom -och innan dess var det ju ganska längesedan

Hon är 7 månader (idag!!! ) men jag har ju tagit ett glas vin t ex på midsommarafton, när hon var med och maken var nykter. Fessutom har jag varit ute och ätit med kompisar utan att "festa" (=dricka) och Saga varit hemma med pappa.

• escada

Känner två som lämnar bort barnet ungifär varannan helg...

• petra

Vi gör saker bara vi 2 med ganska jämna mellanrum. Kanske en gång i månaden. barnen sover oftast hos mormor o morfar då. Men det är ju inte alltid ut och festa just. Jag tycker inte man ska ha dåligt samveteför att man lämnar bort barnen ibland. Det behöver man.

• Fru Larzzon

Javisst, jag tycker också att man måste får göra något kul utan barn ibland.
    Men en del kan man tycka är ute jämnt och ständigt trots att de har små bebisar hemma. Men det är nog inidivuellt vad man tycker är för "ofta".
    Jag kan tycka att kanske varje eller varannan helg är lite väl ofta att gå ut och festa, men det är min åsikt, någon annan kanske tycker annorlunda?

• Majsan70

När jag var yngre var jag ute ganska ofta, och då var inte mina barn så gamla. De hade det superbra hos sin mormor eller farmor eller hos pappsingen.

Med sladdisen har vi varit på bio tillsammans en gång sedan hon föddes. Själv har jag varit ute två ggr då pappa varit hemma.

Allt är relativt o var o en mår bra av att göra på sitt sätt.

• Naty

Jag kanske har varit ut 2 ggr. O min dotter är 9 månader. Men förut gick vi ut o åt ofta, så brukar vi bara lämna bort henne några timmar på kvällen sen tar vi med henne hem igen.

• tuvali

jag går sällan ut och " festar" men jag träffar mina vänner ganska ofta.

vi tar en kaffe, äter middag, ser en film eller så. egentid är viktigt för mig och jag och maken har varsin kväll i veckan och det har vi haft sen sonen var bebis. nu är han 5 år.

vi går ofta ut och äter, eller går hem till vänner/ de kommer till oss men då är sonen med. vill att barnet ska vara delaktig i vårt sociala liv så mycket som möjligt. men självklart på ett lämpligt sätt, är det fest natten lång blir det barnvakt.
    1 ggn i månaden ca har vi kanske barnvakt, men ofta kan det handla om att vi både måste jobba och då verkligen är i behov av passning.

• delifi2

d beror på hur gamla dom e tyckler ja, ja börja gå ut mycke när mina barn var 8 å 10 år, då gick ja ut 2 dagar i veckan typ, sen så blev d lugnare.
    Nu när ja fått d här barnet kommer d nog att dröja, just nu känner ja mig inte så sugen på d, men man vet ju aldrig

• pups

det beror väl på ganska mycket...
    om man går ut å äter middag eller kommer hem stupfull kl4 på morgonen.
    och vem som är barnvakt, och sånt.

• marina7712

Att gå ut och kröka var och varannan helg efter man fått barn tycker jag är lite överdrivet... Sen att man anlita barnvakt för att å på bio eller liknande är ju en annan sak.

Det är ju så individuellt hur mycket "egen" tid man behöver så det är ju svårt att sätta vad som är okej. Det ska funka för alla, är barnet hos någon det tycker om att vara hos så kan man ju gå ut med gott samvete...

Menar inte att man lämnar barnen till någon dom inte gillar men en del t ex mormor är ju specielle favvisar hos barnen...

• Fru Larzzon

Javisst, egentid är viktigt och jag tycker det är en helt annan sak att träffa kompisar och gå på bio eller ut och äta.
    Men nu frågar jag bara efter själva festandet. Att gå ut krogen/fest och dricka alkohol och komma hem sent..
    Hur ofta det är ok att göra det.

• Kajsan

Om bara mamman eller pappan går ut och den andra är hemma och tycker att det är Ok så är det väl inga problem?

• Gummango

Det där går i perioder tycker jag. Mina är 4 och 6 år och jag har varit ute på fest 3 gånger år 2004... För 2 år sen var jag ute ett par gånger i månaden men då var ungarna hemma hos sin pappa.

• teresan

jag/vi är ute och partajar och lämnar bort vår lille kille på 1½ år 1-2 ggr per månad i snitt..sen kommer det över folk ibland när han är hemma och käkar och dricker lite vin..men då brukar det vara ganska lugnt

• Alvas mamma

Jag (och Alvas pappa) har inte varit ute alls sedan jag blev gravid och efter Alva föddes (hon är 9½ mån) Som längst har hon varit hos farmor och farfar i tre timmar medan vi storstädade och borrade och sådant hemma.

Jag har inget behov av att vara ifrån min dotter för att festa och tycker om att vara i närheten av henne mest hela tiden. "Egentid" får jag när jag är på toa och när pappa leker med Alvisen juh!

Så jag tycker att man ska passa på medan man kan för man vet aldrig vad som kan hända...

• michells mamma

Jag gick ut och åt för första gången utan Michell förra veckan, och då stannade min man med honom. Jag, personligen tycker att jag har inget bråttom alls att gå ut och festa, det är upp till var och en. Första gången vi planerar på att festa ordentlig är nästa år, Michell kommer då att vara 1,3 år. Vi ska på kryssning då.

• Alvas mamma

Med inte varit ute menade jag på krogen och ställen utan Alva såklart.

• JessisPessis

För 5½ år sedan levde jag själv med mina två stora söner och av olika anl. kunde deras pappa enbart ha dem på helgen.... Så för att de skulle få träffa honom så mkt som möjligt så var de hos honom 3 helger av 4.....

Och då gick jag ut varje helg jag inte hade dem... I regel både fre och lör.... Hur jag orkade vete sjutton.... Men så gjorde jag....

Men aldrig då jag hade mina barn... Ingen barnvakt för min del och inte heller att jag bad deras pappa om avlastning mitt i veckan för en sådan sak heller....

Nå... Nummer tre visade tecken på att komma och jag lugnade ner mig så fort grav-test visat pos....

Och sedan dess har jag nog aldrig varit ut mer än maximalt varannan månad och numera är det ännu mer sällan.... Har inte varit ut sedan i feb och då var lillgumman 2½ månad gammal... Inget alls efter det.....

(Om matten blir knölig så försår jag det... Och detaljer är jag för trött för... Orkar inte det just nu... )

Vad vill jag då säga... ???

Ja... Så länge mamman, pappan och barnen mår bra av det som sker i familjen/hemmet så är det helt och hållet upp till var och en att bestämma hur ofta eller hur sällan man går ut..... Allt är högst personligt... Och ingen mall passar alla....

Svar på tråden Hur ofta tycker det är ok att gå ut när man har barn?