• Pink Rose

Hjälp med personligt brev!

Jag behöver all respons jag kan få, så snälla hjälp mig

Sitter och försöker skriva en ansökan, men det känns som allt blir fel. Vet inte heller hur jag ska förklara hur mina tidigare jobb gör mig till bättre sökande, eller hur man nu säger.
    Och resten av mitt personliga brev känns bara dumt.

Kan någon ge mig handfasta råd? Ju mer jag försöker själv, desto mer fastnar jag nämnligen

Själva plastannonsen:
    "Försäljare, dagligvaror.

Arbetsuppgifter
    I tjänsten ingår alla arbetsuppgifter som förekommer i en detaljhandelsbutik där rotation ingår. Arbetet kräver god samarbetsförmåga, noggrannhet och att Du är positiv och serviceinriktad."

Mitt halvklara personliga brev (som jag är missnöjd med):

Har inte ens en början, fastnar hela tiden och kan inte formulera mig alls.

"Folk beskriver mig som en mycket glad tjej som lätt får kontakt med kunderna.
    Jag älskar att jobba när det är mycket folk i butiken, det gör att jag presterar som bäst.
    Jag är alltid punktlig och har mycket lätt att lära mig nya saker. Jag ser mig själv som väldigt social och att butiksarbete passar mig utmärkt. Jag älskar den personliga kontakten med kunderna som det ger.

Vem är jag då?
    F.d. stockholmare som numera har blivit norrlänning. På fritiden umgås jag gärna med min sambo och vänner, eller reser runt i världen. Matlagning är även ett mycket stort intresse! Övrig tid så studerar jag på komvux, via distans.

Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och jag berättar gärna mer vid en eventuell intervju.

Med vänlig hälsning"

• Svar på tråden Hjälp med personligt brev!
  • luffilu

ta bort "älskar" och gör den mera generell.

• Pink Rose

Är fortfarande inte klar, men det här är väl lite bättre än det som var i trådstarten?

"Söker här med tjänsten som försäljare hos er.

Jag har lång erfarenhet ifrån butiksarbete, både som kassörska och försäljare. Gillar utmaningarna och omväxlingen som yrket ger. Jag hoppas att jag kan få utvecklas ännu mer med er butik.

Vid mina förra anställningar så har jag haft en del ansvarsuppdrag. Har haft hand om tidningar och cigaretter då ordinarie personal haft semester eller varit sjuka. Hjälpte även till med övriga avdelningarna i butiken då det behövdes.

Vem är jag då?
    F.d. stockholmare som numera har blivit norrlänning. På fritiden umgås jag gärna med min sambo och vänner, eller reser runt i världen. Matlagning är även ett mycket stort intresse! Övrig tid så studerar jag på komvux, via distans.

Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och jag berättar gärna mer vid en eventuell intervju.

Med vänlig hälsning"

• fialisastina

Härmed är ett ord

• Pink Rose

Nä men jisses Tack så hemskt mycket för att du påpekade det, missade det totallt.

• Maggi

Alltid svårt att skriva om sig själv. Tycker du skall ta med mer om dig själv, lite vad du gör privat etc. Bara ett tips. Är rätt nöjd med mitt CV och mitt personliga brev och har fått många komplimanger, men det tar tid och man måste fundera för varje jobb man söker, vad det är som är viktigt med en själv och som man vill att de skall veta.

LYCKA till!

/M

• Katja80

Jag tycker du ska ha med älskar, det är jud et du gör =) Våga vara personlig i brevet.. detär ju det som sticker ut inte om man skriver som alla andra formellt osv...=)

• Katja80

Berätta gärna mer hur du är som person vid intressena EX. jag citerar dej: "Eller reser runt i världen" då jag älskar att träffa nya människor och uppleva olika kulturer.

• Katja80

(då får du in att du gillar att träffa nya människor vilket ju är en fördel om man jobbar i butik) =)

• Pink Rose

Maggi
    Jag vet Och det är därför jag anser att jag inte är klar ännu, det är ju det svåraste av allt att skriva. Kan jag få se hur du har skrivit? Har svårt att komma vidare nämnligen

Katja80
    Jättebra synpunkter! Ska genast fixa till

• Poena

"Söker här med tjänsten som försäljare hos er.

Här kan man baka in en kortfattad mening om varför just du ska få tjänsten, lite som en sammanfattning av brevet nedan, för att fånga intresse. Ex: Söker här med tjänsten som försäljare hos er. Jag tror att jag är rätt för er pga min tidigare långa erfarenhet av butiksarbete, min nogrannhet och mitt glada humör!

Jag har lång erfarenhet ifrån butiksarbete, både som kassörska och försäljare. Gillar utmaningarna och omväxlingen som yrket ger. Jag hoppas att jag kan få utvecklas ännu mer med er butik.

Lägg till ett "de" innan utmaningar. Man kan vara lite smörig här också och skriva en mening om varför man vill jobba just hos dem, t ex "Jag har alltid sett er butik som välskött, organiserad och med trevlig service, vilket jag skulle vilja bidra till". Detta kan du lägga sist i detta stycke. Lägg också till någon arbetgivare du haft innan, skriv dessa efter "Jag har lång erfarenhet ifrån butiksarbete, både som kassörska och försäljare. "

Vid mina förra anställningar så har jag haft en del ansvarsuppdrag. Har haft hand om tidningar och cigaretter då ordinarie personal haft semester eller varit sjuka. Hjälpte även till med övriga avdelningarna i butiken då det behövdes.

Här tycker jag inte du behöver specificera dina ansvarsuppgifter utan kan korta ned, du kan ta upp det mer specificerat vid en intervju. Lägg ihop meningen "Vid mina förra anställningar..." med stycket ovan. Lägg in detta stycke här efter, tycker det var bra formulerat och beskriver din personlighet:
    Folk beskriver mig som en mycket glad tjej som lätt får kontakt med kunderna. Jag älskar att jobba när det är mycket folk i butiken, det gör att jag presterar som bäst. Jag är alltid punktlig och har mycket lätt att lära mig nya saker. Jag ser mig själv som väldigt social och att butiksarbete passar mig utmärkt. Jag älskar den personliga kontakten med kunderna som det ger.

Vem är jag då?

Bra! Jag hade själv tagit bort sista meningen. Det kan låta lite som att du vill studera till ngt annat och kanske inte stanna så länge hos dem.

Med vänlig hälsning"

Låter bra!

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Pink Rose

Poena
    Suveräna tips! Tack så hemskt mycket!

• Brucean

Poena, vad duktig du e!!!
    Du måste bli kallad på intervju till varenda jobb du söker :)

• Pink Rose

Håller med, Poena är suveränt duktig! Är så tacksam att hon vill dela med sig av sina kunskaper

Svar på tråden Hjälp med personligt brev!