Är jag dum som inte vill ha en normal dopceremoni???
Den dagen det beger sig alltså.
Jag vet att dom flesta (ja, ska jag vara ärlig så tror jag ALLA) i våra släkter förväntar sig att den dagen jag och min man får barn så blir det kyrkligt barndop.
Jag trivs jättebra i kyrkan och har varit "konfa-ledare" och sjungit i kyrkokören i flera år... men jag är INTE religiös för fem öre...
Jag skulle känna att jag "hycklar" inför gud och församlingen om jag väljer att döpa mitt barn i kyrkan med allt vad det innebär.
Jag skulle mycket hellre vilja ha en liten namngivningsceremoni för den lill* ett par veckor efter födseln (eller då man återfått krafterna). Denna hålls hemma eller i hyrd lokal och direkt efter blir det kafferep med kakor, bullar och tårta.
Vi gifte oss i kyrkan... och det ångrar jag inte. Även om det inte var mitt beslut den gången. Jag ville egentligen att jag och maken skulle gifta oss borgerligt med en vigselförättare som kom till festlokalen... typ.
Hur ser ni andra på detta? Är det fler än jag som haft dessa tankar och som kanske haft en namngivningsceremoni eller liknande istället för "vanligt" dop???