• Musicteacher

Guns N Roses

Är det någon fler än jag som är totalt fashinerad över det som hänt/händer med Guns n Roses. Vi som var med på tidigt 90-tal vet ju att detta var bandet som gjort några av dom bästa låtarna i sin gengre. Som kunde göra svängig hårdrock med cencurerade texter likaväl som dom kanske vackraste balladerna nånsin. Bandet som verkade farligt men samtidigt var musikaliskt brilliant.

Ställer lite frågor här till att börja med :)

- Tycker ni dagens band kan kallas Guns n Roses eller är det Axl med ett coverband som reser omkring och tjänar pengar på Guns-katalogen?

- Vilken är bandets bästa låt?

- Kommer "Chinese Democracy" nånsin att se dagens ljus?

- Vad gillar ni Velvet Revolver?

- Har någon av er sett Guns live? hur var det?

Hoppas på en givande tråd för alla som gillar Guns!!

//Musikmagistern

• Svar på tråden Guns N Roses
  • smurfis75

Har alltid tyckt att de är grymma..

Men dagens Guns..nej funkar inte för mig iaf.

Bästa låt? Helt omöjligt att svara på, finns så många bra låtar att välja mellan.

Såg dem live på Stockholms Stadion 93, mitt i ett ösregn, var lite taskigt ljud men vilken jävla upplevelse...

• Musicteacher

Håller med dig, dagens Guns håller inte. Skickliga musiker men en vän som var på stockholmskonserten sa att det är en bluff man nästa går på. Om man blundar så låter det helt ok men det är när man tittar upp och inset att det inte står ett svart krullhår med cylinderhatt bredvid Axl utan en som kallar sig Bumblefoot som man inser att man är blåst :)

Nya låtarna är väl ganska sidådär men det finns två lysande undatag tycker jag, två rel tidlösa ballader. "Madagascar" och "Dust in the Wind" är helt okej :) Dom finns bara som liveinselningar eftersom Axl aldrig kan få nya plattan färdig!

Måste också bara tillägga att Ron "Bumblefoot" Thai är en grym gitarrist, men som Slashkopia, bevare mig väl ...

//Musikmajjen :)

• Heydatsme84

Gnr är bra !!!!!
    velvet revolver är inte bra och han ser det ut som försöker härma axl.

• TantG

Dagens GnR är inte GnR.

Bästa låt går inte att välja.

Velvet revolver har mer rätt att kalla sig GnR i så fll. Velvets sångare kommer från Stone temple pilots och han har ALLTID hållit på så där.

*våga vägra smileys*
  • smurfis75

Precis...Guns var inte bara Axl utan handlade mkt om Slash och Duffy. Axl var/är en stor idiot som förstörde allt för bandet..

De kunde fortfarande vara nr 1..

• Musicteacher

Jag skulle vilja säga att GnR handlade om Izzy Stradlin till stora delar. Izzy var "the riffmaker" och den mesta låtskrivaren under storhetstiden. Det var ju också när han lämnade in som bandet dalade ...

• smurfis75

Det har du rätt i..

Men en av orsakerna till att han lämnade bandet var Axl som blev mer och mer av ett kontrollfreak och ville bestämma själv..
    Hans sena uppdykanden till konserter el. att han inte kom alls..
    Vet inte hur många upplopp hans skapat på egen hand..

• Hope8082

Tycker "det gamla Guns" rockar det som rä idag känns precis som du beskrive Axl försöker tjäna pengar.

Bästa låt-Kan inte bestämma mig

Det jag hört av Velvet Revolver är okej men inte lysande.

Har inte sett Guns live...
    Däremot Iron Maiden *Underbart*

• Musicteacher

Izzy har ju faktiskt joinat "nya" GnR på scenen på senaste turnen vid ett antal tillfällen.

"Izzy joined GUNS N' ROSES for five songs "Patience", "Night Train", "I Used To Love Her", "Think About You" and "Paradise City"

Lägg sen till att mannen skrev låtar som "Double Talkin Jive", "You aint the first" och i stort sett hela "You coule be mine" (precis samma sak där som med Paradice city, Axl ändrade om texten och fick cred för den)

Nä, Izzy är större än vad många fattade. men Izzys stora idol var ju inte Gary Moore eller Joe Perry, utan Keith Richards. Idag är Izzy mycket mer Stones än Guns ...

• Sandys

- Dagens guns e ju inte riktigt samma sak utan mer ett utnyttjande av namn för att tjäna pengar... men det är ju förståligt att han gör så...

- Bästa låt... November rain... nää Paradise City

- Velvet Revolver funkar inte för mig...

- En kompis såg "nya" Guns på Roskildefestivalen och han tyckte att det var jättebra men kom fram till att det nog mest handlade om nostalgikänslan av att höra alla gamla godingar...

• Musicteacher

Håller med totalt, dagens band borde egentligen vara Axl Rose solo. tror han hade fått mer cred för det än vad han får idag :)

• Skruttmamma

Tycker inte dagens Guns är ens i närheten av det som var på 90-talet, det känns fånigt och patetiskt att fortsätta kalla sig för samma namn när så många av de gamla medlemmarna gått vidare. Gillade verkligen vad de gjorde DÅ men skulle inte lägga en spänn på att se Axl med bihang nu...

Nostalgi - jag var ruskigt förtjust i Matt Sorum som trummis, tyckte han var sååååååå sexig!

• Skruttmamma

Glömde; November Rain är en favvislåt + Welcome to the Djungle...

Velvet revolver känns väl OK.

• Skruttmamma

Jaså, ett jazzband till och med..?! Ska genast störta iväg dit och sucka lite över bilderna!

• Skruttmamma

Men alltså... hade glömt vilka tjusiga smilgropar killen har! Det är ju sinnessjukt att han är 46 år - det syns inte. Bara några år yngre än min pappa med andra ord men imagen är "smått" annorlunda..!

• davidsthlm

gillar absolut inte "nya" GNS ..det är bara till för att tjäna pengar.

dom har gjort sjukt många låtar som man älskar men kan inte välja ut en.

velvet 'är skit dålig, men därimot håller jag med folk om att dom är ju bra mycket mera guns än vad axels guns är...

• Musicteacher

Håller med David, och allt visar Izzys storhet. Utan hans låtar funkade inte Guns och man kan vara hur duktig gitarrist som helst (Slash) men kan man inte skriva hits så faller det i slutädan. Chinsese Democracy är ju antingen så försenad som den är för att materialet inte håller måttet ... är min gissning.

Svar på tråden Guns N Roses