springmask och gravid!!!!
Hej!
Är gravid i v 6 och upptäckte just att jag har springmask. Hjälp, vet någon om det är farligt för fostret, kan jag få missfall nu???
Snälla svara gärna, är så orolig..
Hej!
Är gravid i v 6 och upptäckte just att jag har springmask. Hjälp, vet någon om det är farligt för fostret, kan jag få missfall nu???
Snälla svara gärna, är så orolig..
Nä.
Eller för att utveckla det lite: Springmask finns i tarmarna, fostret i livmodern.
Behandla med Vanquin som är receptfritt på apoteket, det skadar inte foster och går inte över i modersmjölk. Lycka till!
Nej det är inte farligt för fostret. Den receptfria medicinen Vanquin kan du ta även när du är gravid. Vet inte hur det är med den receptbelagda, men tror att man kan ta även den. Se till att ta medicin idag. Rekomenderar tabletterna, den flytande är vidrig...
tack för era svar...
Ni tror alltså inte att dom kan ta sig upp till livmoder då?
Ska försöka få tag i medecin genast!
www.apoteket.se/rd/d/4124
Nä, det gör de inte. De trivs inte där. Googla på springmask, så får du svar på dina frågor.
Vill inte skrämmas eller något, men de kan faktiskt befinna sig i slidan - hur högt upp vet jag dock inte. Låter inte troligt att de tar sig ända till livmodern.
De lägger ägg strax utanför analöppningen och kan befinna sig vid slidmynningen men det är _inte_ farligt.
Fast om man får slidkatarr då, det är ju tydligen vanligt när man får springmask. Lite rädd för att det, som är en typ av infektion kan skada embryot!
www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp
16.
Enterobius vermicularis, tid. Oxyuris (springmask)
Springmasken finns över hela världen.
Den vuxna masken lever i tarmen (blindtarmen, coecum).
Honmasken migrerar på natten till huden runt anus och lägger där flera hundra ägg. Ägg kan deponeras i vagina hos småflickor.
Springmask orsakar ingen skada på fostret. Det finns inga rapporter om smitta under vaginal förlossning.
Diagnos
Diagnosen ställs ofta på anamnes om sytrådslika levande maskar, 1-2 cm långa.
Tejp-prov bör lämnas om osäker diagnos eller återkommande infektion efter behandling.
Sök provtagningsinformation från lokala laboratoriet!
Behandling
Om man önskar behandla (mest av psykologiska skäl) rekommenderas pyrviniumembonat, Vanquin®, som inte resorberas.
Resten av familjen skall i så fall också behandlas och till dem rekommenderas endera mebendazol (Vermox®) eller pyrviniumembonat (Vanquin®).
Mebendazol anses kontraindicerat under graviditet på grund av teratogenicitet hos råtta och kanin. Risken för teratogenicitet hos människa är ej känd. Mebendazol anses inte kontraindicerat under amning.
www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=690&contenttype=text/html
Nu tog jag vanquin men ångrar mej! Visste inte att det fanns rink för missbildningar. Jag läste också om en tjej som fick MA efter att ha använt vanquin!!!!
Hjälp, vad tror ni, har jag skadat mitt barn, kanske rent av får MA!
om du inte tar vanquin så försvinner inte maskarna så du gjorde de ända rätta.
Fast hellre maskar än missfall och eller missbildningar!!
Usch vad jobbigt.
PRODUKTRESUMÉ
1 LÄKEMEDLETS NAMN
Vanquin 10 mg/ml oral suspension
2 KVALITATIV OCH KVANTITATIV SAMMANSÄTTNING
1 ml suspension innehåller pyrvinembonat motsvarande 10 mg pyrvin.
Beträffande hjälpämnen se 6.1.
3 LÄKEMEDELSFORM
Oral suspension.
Röd suspension med körsbärssmak.
4 KLINISKA UPPGIFTER
4.1 Terapeutiska indikationer
Enterobiasis.
4.2 Dosering och administreringssätt
Vuxna och barn: 5 ml per 10 kg kroppsvikt ges peroralt i engångsdos. Barn som väger 5-9 kg
ges 2,5 ml. Doser utöver 40 ml är ej motiverade eftersom verkningsgraden ej ändras om dosen
ökas ytterligare. För att förhindra fortsatt smittspridning behandlas alla i familjen med
Vanquin samtidigt. Upprepad behandling av hela familjen rekommenderas efter 2-3 veckor.
4.3 Kontraindikationer
Överkänslighet mot det aktiva innehållsämnet eller mot något hjälpämne.
4.4 Varningar och försiktighetsmått
Pyrvin är ett kraftigt färgämne. Utspilld suspension och eventuella kräkningar ger bestående
fläckar. Patienten bör upplysas om att avföringen färgas röd.
Noggrann hygien, såväl personlig som i omgivningen, är väsentlig för att minska risken för
återsmitta.
Patienter med något av följande sällsynta, ärftliga tillstånd bör inte använda detta läkemedel:
fruktosintolerans, glukos- galaktosmalabsorption eller sukras-isomaltas-brist
4.5 Interaktioner med andra läkemedel och övriga interaktioner
Inga kända.
4.6 Graviditet och amning
Graviditet: Inga kända risker vid användning under graviditet.
Amning: Pyrvinembonat passerar ej över i modersmjölk.
4.7 Effekter på förmågan att framföra fordon och använda maskiner
Inga effekter har observerats.
4.8 Biverkningar
Vanliga (1/10-1/100) GI: Diarré, buksmärtor, illamående och kräkningar
Mindre vanliga
(1/100-1/1000)
Allmänna: Allergiska reaktioner
4.9 Överdosering
Toxicitet: Låg p.g.a. mycket ringa resorption. 300?500 mg till 3-åringar samt 1,1 g till vuxen
gav ej några symtom. Symtom: Illamående, kräkningar, diarré. Överkänslighetsreaktioner.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Symtomatisk terapi.
5 FARMAKOLOGISKA EGENSKAPER
5.1 Farmakodynamiska egenskaper
Farmakoterapeutisk grupp: Övriga medel mot nematoder, ATC-kod P02CX01
Vanquin, som innehåller pyrvin, är ett antihelmintikum med specifik effekt mot springmask,
Enterobius vermicularis. Pyrvin har vermicid effekt på såväl larv som den fullt utbildade
masken och avbryter därmed fortsatt produktion av de smittsamma äggen. Dessa är mycket
motståndskraftiga och kan hålla sig vid liv under 2-3 veckor i t ex bostadsdamm, kläder,
mattor eller husdjurens päls. De mikroskopiska äggen kan inhaleras och via sväljning nå
tarmkanalen varefter kläckning sker i duodenum.
5.2 Farmakokinetiska uppgifter
Pyrvin absorberas ej.
5.3 Prekliniska säkerhetsuppgifter
-
6 FARMACEUTISKA UPPGIFTER
6.1 Förteckning över hjälpämnen
Sackaros , metylcellulosa, natriumhydroxid, natriumfosfat, propylenglykol, poloxamer 188,
sorbitanlaurat, saltsyra, sackarinnatrium, renat vatten, bensoesyra (E210), körsbärsarom.
6.2 Inkompatibiliteter
Inga studier utförda.
6.3 Hållbarhet
3 år.
6.4 Särskilda förvaringsanvisningar
Inga särskilda förvaringsanvisningar.
6.5 Förpackningstyp och innehåll
Glasflaska 30 ml.
6.6 Anvisningar för användning och hantering samt destruktion
Inga särskilda anvisningar.
7 INNEHAVARE AV GODKÄNNANDE FÖR FÖRSÄLJNING
Pfizer AB
191 90 Sollentuna
8 GODKÄNNANDENUMMER
6803
9 DATUM FÖR FÖRSTA GODKÄNNANDE/FÖRNYAT GODKÄNNANDE
1963-09-26 / 2005-01-01
10 DATUM FÖR ÖVERSYN AV PRODUKTRESUMÉN
2006-01-02
Inga KÄNDA risker, vad menas med det? Är det inte undersökt eller vad? Nån som vet...
Det er ikke farlig....tror det går helt fint med dere...
Vanquin er et gammelt preparat som er undersøkt, men de har ikke funnet noe som gjør at det kan tolkes som farlig for fosteret...
Husk å skift sengetøy o.l også da
Är så himla nojjig bara... Vill INTE orsaka missfall, skulle aldrig förlåta mej Själv. Har väntat så länge på denna graviditet så ett missfall(speciellt om det är mitt fel) skulle vara ett hårt fall.
Hoppas att det är som du säger, att det är undersökt.
Undrar när det är som farligast att äta dåliga saker, tycker att det borde vara i början? någon som vet?
Vanquin ska vara helt ofarligt, försök att inte oroa dig! Mebedazol som det stod om i första FASS-utklippet är inte den aktiva substansen i Vanquin, utan i Vermox (det receptbelagda). Vermox får man INTE äta.
Lycka till med graviditeten!