• Smaragd

Hur länge håller smink?

Efter mammaledigheten vill jag fräscha upp både kläder och smink. Mascara byter jag rätt ofta, men hur ofta borde man byta kajaler, läppstift, ögonskuggor och dylikt? Och, egentligen, varför ska man byta? Handlar det om bakterier eller? Nån som vet?

• Svar på tråden Hur länge håller smink?
  • Nyfiken gul

dom flesta sminkprodukter brukar ha ett bäst-före-datum stämplat nånstans på sig..

smink innehåller fett och fett härsknar efter ett tag... blanda härsket fett med bakterier så har du en anledning till att du ska byta smink ganska ofta...  o framförallt smink du har kring ögonen....

• Smaragd

Ok, det var det jag trodde. Bär dessutom linser ibland så... Mascara och eyeliner har jag nyss förnyat, dags för ögonskugga nu! Vilken färg är trendig i höst?

• Lilli77

6 manader sager de alltid i tidningar och sa. Men jag har ogonskuggor och lapp grejor som jag anvant mycket langre an sa.

• Smaragd

Hehe, dags att slänga sånt som är köpt under förra årtusendet då! Bra orsak att shoppa loss på smink!

• Amorella

Nu för tiden är ju smink och hudvårdsprodukter ofta märkta med hållbarhet. Det kan t.ex. stå 12M och då är det hållbart 12 månader från det att man har brutit förpackningen.

• Kakan83

Mascara ska man inte ha förlänge. Jag byter min ca var tredje månad.
    Ögonskuggor och rouge är det som håller sig längst (om man tvättar sina borstar ordetnligt) man ser när tex ögonskuggan är gammal när det ligger ett lager över färgen som inte ska vara där.
    Fundation och liknande håller max upp till året.
    Vissa saker som är jätte viktiga att  tänka på ang smink är att
    1. tvätta redskapen ofta. Svampar och liknande som man använder till fundation skal tvättas med ljummet vatten ofta. Penslar lika så. Tänk på att penslar med äkta hår är lättast att hålla rena. Använd gärna lite mild två när du rengör och låt penselen ligga ner när den torkar så att inte vatten samlas inuti den.
    2. Lånda aldrig ut din mascara eller eyeliner. det frodas av bakterier som man inte vill ha in på sina ögon.

Det var det jag kom på just nu!
    Lycka till

• Poena
    Mascara - byt var tredje månadÖgonskugga, rouge (ej cremerouge), puder (ej creme) - flera år. Har du haft dem länge kan man behöva skrapa av ytan baraLäppstift/läppglans, mindre än ett år, särskilt om man inte använder pensel till dem utan målar direkt på.Parfym, ca 1 år, sedan byter doften karaktärKajal/läppenna, vässa då och då så man får en ren ytan, håller ett par årFoundation/concealer/cremerouge, ca 1 år
    - Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Smaragd

Tack alla!
    Poena, super bra uppgifter! Men parfym, ett år! Hm, vore verkligen dags att förnya sig där också, men jag lyckas ju aldrig använda upp en flaska på ett år! :-O

Svar på tråden Hur länge håller smink?