• riccolina

bra lotion för bebis??

hejsan...

min lillflicka är jättetorr på sina kinder. spelar ingen roll hur mycket jag smörjer...vet ni om det finns nån bra kräm för bebisar som återfuktar deras hud. Hon kan vara ganska torr på den övriga kroppen också.

hoppas att nån vet!

• Svar på tråden bra lotion för bebis??
  • Nyfiken gul

finns bra krämer på apoteket för just torr hud på små barn...

• Amorella

Miniderm rekommenderar ofta BVC. Sedan har Weleda bra hudkrämer i bl.a. häslokostaffärer.

• Fru B

Miniderm eller Locobase från Apoteket säger min BVC-tant.

• Fastidious

Jag skulle köpa en kräm gjord på endast naturliga ämnen. Känns fel att smörja med nåt annat på en bebis. Apotekets produkter ger jag inte mycket för! Tänk på att läkare och Mvc rekomenderar det som de blir tillsagd att rekomendera/ alternativt får pengar för att rekomendera. (jodå..det är sant.. även p-piller och spiral och olika läkemedel sponsras läkare mfl för att rekomendera)

Miniderm tex innehåller hela 20% Glycerol som har en viss fuktbindande effekt.. dock säger andra att det ger otäcka effekter som sveda mm om man överstiger mängden 15% i en kräm?! 3-5% är att rekomendera.

Locobase största ingrediens är petrolatum.. Känns namnet igen? Petrol? Bensin på engelska? Detta är ett annat namn för vaselin, och vaselin är en biprodukt av råolja/mineralolja.. Samma svarta olja som pumpas upp ur marken i Texas! Är det något man vill smörja sin hud med??? Möjligen bildelar men knappast huden..

En rekomendation innan man köper en kräm är att läsa innehållsdeklarationen!!

Själv har jag mycket torr och känslig hud och de krämmärken som funkat bäst för mig är:

Dr Haushka
    Decleor
    Darphin
    Clarins

Weleda är också ett bra (lite billigare) alternativ.
    www.weleda.se/hudvaard/baby_och_barn/

Eller varför inte göra din egen kräm med mycket sheasmör i som funkar bra på väldigt torr hy? www.crearome.se/

Till mycket torr hy så funkar det allra bäst att smörja med en ansiktsolja. Alla märken som är riktigt bra har oljor för att balansera alla hudsorter.

Svar på tråden bra lotion för bebis??