• Desse

var har ni kaninerna på vintern?

Hej !!!!
    Sitter här med en kanin och en hö allergisk son. Nu i sommar har vi haft vår lille kanin ute och det har fungerat jätte bra. Kaninen trivs och pojken mår bra i luftrören. Funderar nu lite på det här med vintern. Vi har endast ett oisolerat kallgarage där vi bor. Hur mycket värme behöver kaninen?? Kan man ha den i en hage med ett litet isolerat krypin ute? eller mår den bättre på altanen eller i vårt garage ?? Sen en dum fråga till, Vattnet ! Hur gör vi för vattnet inte ska frysa. Vi bor i dalarna så det kan bli rejält kallt på nätterna och även dagarna för all del. Nu på sommaren hoppar den runt i en rätt så stor hage på gräsmattan på dagarna och på kvällen lyfter vi in den i en bur vi har för att skydda den från räv och katter som stryker omkring här. Men tanken var om han kunde vara kvar i hagen och sen man isolerade ett litet krypin till honom. Kan det stå på backen i så fall eller måste det vara en bit över marken?
    tacksam för svar !!
    Tack på förhand!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden var har ni kaninerna på vintern?
  • Rude Billy

Hejsan!
    När jag var mindre hade vi två kaniner och de bodde ute året runt. Pappa byggde en stor bur till dem där han i ena ändan gjorde ett litet rum som hade isolerade väggar och där vi även la in extra mycket halm och spån på vinter. Buren stod upphissad ca 4 dm övermarken på 4 cementklossar.
    I det här lilla rummen fanns inga hål eller öppningar förutom själv ingången då. Annars fanns där en dörr med nät på så kaninerna kunde sitta å titta ut.
    PÅ vintern sprang vi fram å tillbaks mellan kaninburen å huset å kollade vattenskålen. VI bytte varje morgon, sedan kollade vi en gång mitt på dagen och även en gång på kvällen så inte vattnet hade frusit..Hade det börjat frysa så bytte vi ut vattnet mot nytt eller tog bort isbildningen.
    Har du dem i en hage utomhus så rekomenderar jag att ni skaffar någon form av krypoin..gärna isolerat som du skrev. Sedan tycker jag det att ni ska gräva ner den här hagen i marken en bit och även ha nät i botten så att inte vilda djur kan gräva sig in till kaninen underifrån. Glöm inte att ha nättak eller liknande för katter och större fåglar som kanske kan ta kaniner.
    En av mina kompisar blev av med sina kaniner för att en katt hade tatt sig in ovanifrån och deras tidigare kanin blev dödad av en räv som grävt sig in.

• veronicaq

min kompis har sin ute dygnet runt.. på sommaren i en bur på marken på vintern på en hemma byg isolerad bur som står på ben.. mycket fin!

• Madeleine79

Hejsan, när vi skulle skaffa kanin så frågade vi om dom kunde vara ute året runt, då fick vi som svar att vi skulle komma tillbaka runt midsommar och köpa en kaninunge då. Eftersom min make är höallergiker, va dom sa så blir kaninen van då och får vinterpäls men hon sa att buren skulle stå på ben och så skulle kaninen ha ett bo den kan krypa in i om det blåser. Vår kanin överlevde många vintrar utomhus.

• Minna07

Jag har utekaniner (utekaniner bor ute året runt, alla kaniner kan bli utekaniner så länge de sätts ut medan det forfarande är varmt, sommaren tex).

Det går alldeles utmärkt för er att fortsätta ha kaninen ute under vintern. Ni kan även ha den i garaget, det går lika bra det. Kaniner mår t.o.m. bättre i 10 minusgrader än i 20 plusgrader. De är byggda så. Men det finns några saker som absolut bör följas när det gäller utekaniner på vintern:

* Buren måste stå på minst 30 cm höga ben (detta för att snön ej ska nå in i buren + rovdjur). Gärna dubbelt så höga ben.
    * Buren ska ha minst 3 väggar som är hela (alltså bara en vägg med galler).
    * Enligt regler ska en kanin på 1-3 kg bo i en bur med en yta på minst 5000 cm2. Mått som är att föredra är: djup 60 cm, längd 120 cm, höjd 60 cm. Det blir en lagom stor och hanterlig bur.
    * Bottnen ska vara hel, alltså ej av galler.
    * Det är viktigt att buren är tät i väggar, golv och tak så att det ej kan blåsa/regna/snöa igenom den, kaniner blir väldigt lätt förskylda av drag och fukt. Förskylning kan leda till döden.
    * Att isolera buren är totalt onödigt. Isolering fungerar bara om luften i buren står helt stilla och om det finns en värmekälla i buren som tex ett element.
    * Buren ska stå vindskyddad. Det får inte heller regna/snöa in i buren.
    * Öka halmmängden i buren varteftersom det blir kallare. Vid -15-20 grader är ett 20 cm tjockt lager halm att föredra. Eran kanin kan då bygga en "grotta" av halmen att krypa in i och därmed behålla värmen. Det är också viktigt att halmen är helt torr.
    * Använd EJ vattenflaska på vintern eftersom pipen fryser igen så fort. Använd istället en skål. Värm vattnet lagom varmt på spisen innan ni går ut med det till kaninen. Vattnet i skålen behöver bytas så fort det fryst till. Det är livsviktigt för kaninen att ha tillgång till vatten under hela dygnet. Utan vatten torkar kaninen ut snabbt och dör om det är kallt. Om det blir väldigt kallt, så kallt att vattnet fryser på bara några minuter, kan ni ta snö istället för vatten. Det går lika bra det.
    * Ge kaninen mycket mycket hö att äta. Genom att tugga hö håller kaninen igång och håller därmed värmen bättre. Så mycket hö!

* Inför vintern kan ni gärna göda upp kaninen lite, den kommer behöva att ha lite fett att ta på. Det gör ni genom att ge kaninen mer pellets och havre. Absolut inte någon sorts gnagarblandning då detta är rena godiset för kaniner. Framförallt havre innehåller ganska mycket fett. Kaninen ska inte bli fet, utan bara lägga på sig lite om den är normaltunn nu.

Genom att göra allt detta ger ni eran kanin de bästa möjligheterna till en bra vinter. Han/hon kommer inte att må dåligt pga kylan heller. Men ni bör alltså absolut inte ha eran kanin i en hage med ett litet krypin. Det är inte en bra miljö för en kanin. I det naturliga gräver ju kaniner ner sig långt ner i marken där det t.o.m. är plusgrader under de kalla vintrarna.

Vill även tipsa er om att det finns hö i annan form är den naturliga. Man kan, i välsorterade djuraffärer, köpa "hökuber". Det är ihoppressat hö som kaninen äter som det är, i små kuber. Det dammar inte och många allergiker tål dem. Prova köpa hem sådana och låt er son "sniffa" lite på dem ett tag och se om det går bra. För en ensam kanin skulle nog må bättre och ha roligare inomhus än att sitta ensam ute en hel vinter i massa minusgrader.

Jag har så länge jag minns varit tokig i just kaniner. Men eftersom mamma är pälsallergiker så fick det bli en utekanin. Efter en vinter insåg vi att han (kaninen) tyckte att det var väldigt ensamt, han var genomdeppig, så vi fick kastrera honom och köpa en "burkompis" åt honom. En liten tjej. De är nu ett medelålders par som trivs så bra tillsammans. Och tack vare varandra håller de värmen tillsammans väldigt bra på vintern.

Det är en del jobb med utekaniner, men det är också väldigt mysigt att pyssla med dem. Framförallt när hela familjen är involverad.

Jag kan det mesta om kaniner. Fråga mig gärna om det är något du vill veta mer! Jag svarar så gärna :)

• fantasy

att ha kanin ute på vintern är inget problem så länge du satt ut den redan medan det är plusgrader.

Tre täta väggar och tak skall buren ha

Bolåda full med hö/halm att krypa in i.

Eftersom vattnet fryser bör kaninerna få nytt vatten minst morgon och kväll..

Ständig tillgång på hö.

Och självklart skall ju kaninen ha ett normalt hull, dvs den får ej vara mager om den skall bo ute, då den behöver sitt underhudsfett.

Annars funkar det precis lika bra att ha kaninen ute som inne, det är ju igentligen bara vattnet som man måste byta oftare..

• fantasy

buren skall stå minst en halvmeter ovanför marken, bäst är ju att ha den i arbetshöjd..

• Minna07

Fantasy: Bolådor är helt onödigt. Kaniner sitter hellre vill hellre ha en bur där de kan sitta skyddade vart de än är i buren. Dock föredrar de flesta kaniner ändå att sitta vid gallret så att de kan se ut, oavsett temperatur ute. De är ju bytesdjur och ville hålla utskik efter rovdjur.

På vintern behöver vattnet bytas mycket oftare än morgon + kväll. Fryser det på nån halvtimme måste man byta minst 4 ggr/dag. En gång inna man lägger sig. Sätt då gärna dit en skål med snö också.

• matilda93

Hej

Kompis (min kanin) Bor ute åretom, och vi har en vinter bur på ben. och så har jag mycket hö och spån. isolering är onödigt. ha mycket hö. ha vattenskål på vintern och så får man byta ofta. efter som pipan fryser på vattenflaskan.

• Miss HoneyBunny

Jag har min kanin både inne och ute. Inomhus har jag gjort en liten hage av kompostgaller så den hagen är ca 2kvm. i hagen har jag en katt-låda som han går på och ett litet hus med hö han kan gå in i om han vill. När jag är hemma får han springa fritt, men man måste hålla lite koll hela tiden på vad han gör. Har även en ute bur som han får sitta i under sommaren, fast inte jämt eftersom han är så social och gärna vill vara med mig!

Svar på tråden var har ni kaninerna på vintern?