• shine

Ögonoperation.

Hej! Jag ska om 2½ veckor laseroperera mina ögon. Tänkte höra om nån vet ungefär hur länge det tar innan ögonen är ok sen. Dvs inte svider, är känsliga osv.
    Jag ska ta ledigt från jobbet och måste på ett ungefär veta hur många dagar jag ska ta ledigt.

• Svar på tråden Ögonoperation.
  • Selmis80

Jag har opererat mina ögon med laser, ELSA hette den metoden. Jag valde att operera ett öga i taget. Det första gjordes i november 2004 o det andra i februari 2005. Operationen gjordes på en onsdag eftermiddag så jag jobbade halva dagen o sen var jag hemma torsdag o fredag o helgen o jobbade sen som vanligt veckan efter.

Jag kunde se perfekt redan när jag reste mig från stolen i operationsrummet. Men när bedövningen släppte så rann ögat hela kvällen o sved. Fick släcka ner överallt o satt med solglasögon på inne fast det var mörkt ute. Klarade inte ens ljuset från tv:n. Satt o blundade med det opererade ögat.
    Jag upplevde inte att det gjorde ont. Bara irriterande med att ögat rann o lite svidande. Det var mycket bättre nästa dag.

De skickar ju med dig lite smärtstillande o ögondroppar. Dropparna var jätteskönt att droppa i men de smärtstillande tabletterna har jag kvar
    Läkarna säger att det kan ta ca en månad innan synen stabiliserat sig. Och man kan vara känslig för solljus första halvåret.
    Sen reagerar ju alla olika, jag har hög smärttröskel medan andra kanske känner att det är det värsta de varit med om.

Jag är jättenöjd. Det var definitivt värt pengarna.
    Lycka till!

• trollemollen

Hur mycket kostar en ögonoperation?
    Nyfiken funderar nämligen pâ det.

• Selmis80

Det kostar olika, beroende på var i landet du gör det, o vilken metod. Jag gjorde det i Malmö, kostade ca 14800 per öga.

• apaqnirk

Hej, jag opererade mig 30:e januari i år.
    Metoden kallas för Lasik och de körde båda ögonen på en gång.
    Efteråt blev jag hemskickad med ögondroppar (antiinflammatoriska och bakteriedödadande) som man skulle ta i en vecka framåt.
    Fick även med mig 4 citodon som jag inte behövde ta.

Jag låg och såg på tv med solglasögon

Det kostade 19000:- (med studentrabatt) och 24000 utan tror jag.
    På Globen ögonklinik i Stockholm.

nu senare är jag gravid och ser lite suddigt av och till, men det varnade de mig för redan innan operationen.
    Men jag ser ju fortfarande mycket bättre än förut och slipper glasögon.

• shine

Tack alla för svaren!

Apaqnirk: Ditt svar var mest intressant eftersom det är exakt den metoden jag komemr att göra. Lasik alltså.
    För mig komemr det kosta 23.000.

Lite frågor: Hur länge var din syn suddig efter operationen?
    Hur länge hade du solglasögonen? (dem har sagt åt mig att ta med solisar)
    Ungefär när tror du jag kan jobba igen efter operationen? Jobbar i kassa.
    ÄR DU NÖJD MED OPERATIONEN? =)

Jag ska operera mig den 7/9 i Umeå på koskela ögonklinik.
    Kram Malin

• annki72

Shine:
    jag har oxå gjort den Op:n för mej tog det ca 1 dag innan jag kunde se dugligt, gick till jobbet dagen efter,
    solglasögonen hade jag ca 1 veckan, gjorde min OP i november och snö så ljuset blev ganska starkt.

Jag är så himla nöjd, det bästa jag gjort!
    jag gjorde oxå båda ögonen samtidigt, fick dock komma tillbaka och sjustera ena ögat.

• shine

annki72: Okej. Tack för svaret. Men du, hade du solisarna bara ute? Jag kan inte sitta i kassan på jobbet med solisar. Det ser allför dumt ut!
    Hade varit bra att veta hur länge jag ska ta ledigt.

Kanske svårt för er att säga, men ungefär hur länge tror ni det kan ta innan jag kan sitta i kassan (alltså framför en slags datorskärm) utan solisar?
    Nån som vet på ett ungefär? Måste säga till chefen...

Kram.

• annki72

Shine; jag behövde bara ha dom ute, men jag satt inte vid nån skärm, men be om 2-3 dgr ledigt och sitt vid datan så känner du ju hur det känns.

Ta ledigt på fredagen och sen har du lördag och söndag på dej att känna efter.

• shine

annki: Tack igen för dina snabba underbara svar =)
    Ja, fredag & lördag har jag redan fixat ledigt (jobbar helger också)
    Söndag är jag ledig enl schema, så min första jobbdag kommer att bli måndag. 4 dagar efter operationen.
    Men jag ska göra som du sa och känna efter. Jag får väl ringa under helgen och säga om det inte funkar att komma på måndag!

Tack så mycket för alla svar. Har hjälpt mycket =)

• apaqnirk

Hur gick operationen? :)
    Jag är gravid nu och har varit på återbesök på ögonkliniken.
    Graviditet kan ju göra att man ser lite dåligt så jag ska tillbaks på återkontroll i januari efter att barnet fötts...
    för att se om jag måste göra en korrigering eller inte.

Svar på tråden Ögonoperation.