• P med W F J

Fråga ang. apnelarm.

Hej tjejer! och ev pappor förstås!. Jag har hamnat lite i luven med en tjej här på fl. Hon hävdar att apnelarm är en falsk trygghet och att PSD inte går att hindra. Vad anser ni om det?. Har ni hört något om att andningslarm är onödigt, en falsk trygghet?. Vill gärna ha svar oavsett vad ni tycker, har hört, har läst eller har för erfarenhet...

Jag är givetvis inte ute efter något tjafs alls, vill bara veta vad ni anser. Tack på förhand

• Svar på tråden Fråga ang. apnelarm.
  • listo

Nja alltså visst kan det säkert gå att förhindra vissa fall av PSD med apnélarm, däremot känner jag att apnélarm kanske snarare riskerar att öka oron hos föräldrarna...
    Har man larmet så kan jag tänka mig att man går lite på helspänn och väntar på att det ska tjuta, lite så kändes det i alla fall för oss när tvillingarna hade larm under BB-tiden (de föddes 6v för tidigt).
    Sedan är det ju inte helt ovanligt att de falsklarmar, vilket säkert också kan öka stressen lite...

Utan larm är man (upplever jag) lite nervös de första dagarna men sedan är det lugnt, så för min del har det aldrig känts aktuellt att ha apnélarm hemma.

• Joonas

Olika situationer kräver olika insatser, eller hur. Vi har ett apnelarm till vår tös. Hon är född med snitt efter en helt vanlig graviditet och har inte visat några tecken på att hon har några problem, sjukd, fel överhuvudtaget. Vi hade bestämt oss för att köpa ett apnelarm för att kunna koppla av när hon sov i sin säng redan innan hon föddes. Detta därför att vi hade levt ett stressigt liv tiden innan hon föddes. Hon var resultatet av den tredje graviditeten på mindre än ett år, hennes kusin dog i sin mammas mage i v 37, 6 månader före hennes födelse och vårt hus brann upp i januari förra året. Vi har således varit hemlösa tills nu i april och hon föddes i mars. Vi har inte känt att vi haft oddsen på vår sida och har faktiskt tyckt att larmet känts tryggt och bra. Kanske det finns anledningar till psd som inte ett apnelarm hjälper mot... Kanske inte. Hade hon/kommer hon att sluta andas i sömnen så kommer jag i alla fall att få veta det direkt så att jag kan göra mitt allra bästa för att hon ska överleva. Utan larm har jag inte den möjligheten!

I love you Ich liebe dich Malin Malinovich
  • P med W F J

Hej listro!. Du har verkligen rätt om att apnelarm kan stressa mer än att göra nytta men jag hoppas verkligen att folk som väljer att ha ett larm verkligen lär sig hur det fungerar och lär sig hur man ska göra OM det larmar. Tack för ditt svar

• P med W F J

Hej Joonas!. Förstår att ni valt att använda ett apnelarm!. Jäkla otur ni har haft!, det som inte dödar...det härdar . Just så resonerar jag med!, att utan ett larm så finns det ingen möjlighet att ens försöka rädda barnet. Tack för ditt inlägg och jag hoppas att livet håller sig ljust för er nu, ni verkar haft det tufft ett bra tag.

• humma

För oss har larmet varit suveränt. Mina läkare har informerat oss om att eftersom man inte riktigt till 100% kan säja vad det beror på så kan man säkert rädda iaf vissa barn med ett larm. Vårt larm har dessutom larmat en gång, utan uppenbar orsak. Jag flög upp ur sängen och tittade ner, hon andades om än med väldigt ytlig andning. Efter bara några sekunder så tog hon ett par djupa andetag och fortsatte sedan normalt. Fin färg och allt.
    Falsklarm? Vet inte men det viktiga var att jag faktiskt kunde lägga mig ner och fortsätta sova, det kändes tryggt.
    Och för oss har trygghet varit viktigt då vi innan lillans ankomst förlorade Viggo i magen.

• peterpani

Apnelarm e toppen. Helt super faktiskt. Jag hade aldrig sovit en blund utan det!!! Finns ju ingen risk att man missar det heller, låter ju värre än brandlarmet. Ibland när lilleman sovit länge slipper jag dra i honom för att se om han lever som jag gjort med mina fyra tidigare barn, helt toppen alltså!!!

Svar på tråden Fråga ang. apnelarm.