• camilla80

    Nån som har eller har barn med vitiligo?

    hejsan..tänkte höra om nån här inne har nåt barn med vitiligo?
    fick höra om den sjukdommen, då mina barn har börjat få pigment fläckar på kroppen.. och vill bara höra hur ni upp täckte den ?
    vad ni kan ge för råd..
    ska höra på bvc om dom kan titta på det men ville höra lite om den först..

    mvh camilla

  • Svar på tråden Nån som har eller har barn med vitiligo?
  • Lilla Linnéa

    Jag har vitiligo. Fick det för 2 år sedan. Fråga mig vad som helst.

  • Mysterious

    En kompis dotter har SVÅR vitiligo... men hon fixar det galant..


    Nothing else matters...
  • camilla80

    hejsan...
    min dotter på 8 år har börjat få piggment fläckar i ansiktet..först var det bara en fläck men nu under sommaren har det blivit fler...det syns mer nu oxå efter hon har lekt i solen...det jag undrar är vad man kan göra åt det..kommer hon att få i hela ansiktet....kan tillägga att jag har piggment på och under brösten som jag haft så länge jag minns..min mamma har piggment i ansiktet,hela pannan..min son börjar få på handen men bara några fläckar ..

    kan detta vara vitiligo..och har det ärvts från mig då?

  • Lilla Linnéa

    Camilla, vitiligo ger vita fläckar. Man "tappar" pigment i huden så dessa områden blir kritvita. På ljushyade syns det knappt under vinterhalvåret men på sommaren blir de mer framträdande då huden blir brun men fläckarna förblir vita.

    Är det vita fläckar de har eller är det bruna fläckar?

  • Lilla Linnéa

    Glömde skriva att vitiligo är till viss del ärftligt. Det är en ofarlig sjukdom.

  • camilla80

    lilla linnea..

    hennes fläckar är helt vita det blir inte ens en aning brunt när hon får sol i ansiktet..

  • Lilla Linnéa

    Låter som att det kan vara vitiligo
    .
    Det är olika hur pass det sprids. Ibland sprids det långsamt och stannar upp eller så sker förloppet snabbt. Det kan ske stabila perioder så det inte kommer fler fläckar men det kan även uppstå nya fläcker allt efter som.
    Ofta brukar det ske symmetriskt, dvs att får man vita fläckar på ena armbågen dyker det ofta även upp på den andra armbågen.

    Det är vanligt att man får fläckar över knän, vid handleder, i armhålor, ljumskar, och runt ögonen. Men fläckarna kan uppträda var som helst.

    Tyvärr finns inget botemedel. Det finns olika metoder som gör att man kan få tillbaka pigment men dessa metoder är inte så där jätte framgångsrika.
    Ibland kan det komma tillbaka pigment om man bränner sig på fläckarna men ofta försvinner de igen.

    Det man måste tänka på är att smörja in de ljusa områderna noga men hög solskyddsfaktor eftersom huden saknar pigment där och därmed saknar skydd mot solens strålar helt och hållet.

    Som sagt, sjukdomen är ofarlig men kan vara kosmetiskt störande.

  • Lilla Linnéa

    Glömde skriva att tillståndet är ofta begränsat och kan läka ut av sig själv. Speciellt barn har en god chans att få tillbaka pigmenten.

  • camilla80

    Lilla Linea..
    tackar så mycket för att du tog dig tid att skriva..
    vi ska ta kontakt med läkaren så får han titta på alla oss ..
    ha en bra kväll..
    mvh camilla

  • Lilla Linnéa

    Låter som en bra idé. Det finns andra tillstånd som kan ge vita flckar också som tex hudsvamp. Kan vara bra att få på papperet vad man drabbats av.

    Vill också säga att på mig syns fläckarna inte alls med hjälp av brun utan sol. Det är inte så jobbigt att leva med detta.

Svar på tråden Nån som har eller har barn med vitiligo?