• aek

Hjälp! Jag har ätit getost,vad kan hända?????

Fick getost på en toast igår till förrätt..Läste nu att osten kan innehålla listeria och vi vet inte om den var pastöriserad eller opastöristerad.
    Ringde sjukvårdsupplysningen men hon som svarade var ju helt bakom flötet och jag blev inte klokare..HJÄLP!!!!! Vad kan i värsta fall hända?? Vad ska jag göra??
    Är i v 30

• Svar på tråden Hjälp! Jag har ätit getost,vad kan hända?????
  • Princess Leia

Någon enstaka gång är ingen fara, och getost brukar vara ganska mild. Jag har även hört att man kan äta getost ofta bara den är pastöriserad.
    Hakona Matata!!!!
    / Leia v.29

• Dinturiel

Tror inte det har hænt så mycket. Åt både torkat køtt och getost nær jag var gravid, och vår grabb ær det inget fel på.
    Har samma instællning som føregående talare. Hakona Matata. Tro det eller ej, men det kan hænda værre saker æn att du æter getost nån enstaka gång.

• Katja med skrutt

Det kan finnas listeriabakterier i getost, men den risken är ju jätteliten, så det är nog ingen fara! Dessutom var den osten du åt säkert pastöriserad, det brukar ju stå att det är farligast med ost som man t ex. skulle äta på nån gård i Grekland eller nåt sånt. Jag tycker du kan vara lugn till 99,9%! Kram/Katja

• aek

Umeboshi:
    Tycker ditt svar var fruktansvärt oförskämt..jag har väl inte gastat runt utan ställt en fråga för att jag var orolig...Du hade inte behövt svara.

• Isolde

Det är i vilket fall ingen idé att bli alldeles till sig efteråt -- även om det är svårt! Gjort är gjort, liksom.

Men skulle du ha råkat ut för listeriabakterien (extremt ovanligt i Sverige) hade du blivit sjuk. Så det hade du märkt!

Att man varnar för listeria beror alltså inte på att det är någon stor risk för att få det, utan för att OM det händer är effekterna stora.

• jummie

även icke gravida kan drabbas av listeriabakterien....

sen drabbas ca. 15 personer per år (gravida o icke gravida) i Sverige..inte många med tanke på hur måga som faktiskt äter dessertostar så ta det lungt....

sen är ostarna som säljs i Sverige pastöriserade, får väl inte vara annat tror jag..men tex. brie eller annan mögelost har just mögel på sig o trots att de är pastöriserade så kan de innehålla listeria i möglet!! Så getost är nog ingen fara!!

• Signatur

Var osten uppvärmd (typ gratinerad) eller "rå". Var den uppvärmt är det ok.

• Lilla K

Håller med Signatur, om den var uppvärmd så var det ok. Och om den var på en toast så borde det varit varm, gissar jag. Jag tror också du kan vara lugn.

Läs mer på www.slv.se, sök på gravid.

*kram*

Princessan Leia: vad har mild med saken att göra? *nyfiken*

• aek

Signatur:
    Ja den var gratinerad men eftersom det var en sån tjock bit så var verkligen inte all ost smält.Den var liksom kall inuti.

• Titti och mini

Det är inte säkert du märker nåt om du skulle blivit smittad, listeria ger oftast inga symptom. MEN listeria är MKT ovanligt i Sverige. Om du fortsätter vara orolig så tycker jag du ska prata med din BM för inom ngr dagar så kan de, genom blodprov tror jag, se om du har en pågående infektion o i så fall sätta in motmedel. MEN som sagt listeria är väldigt, väldigt ovanligt i Sverige. Kram!

• Lilla K

aek, gumman, detta står på livsmedelsverkets hemsida: "Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria." Det förekommer knappt idag, hygienen är såpass bra numera, att du kan vara lugn.

Du hade blivit magsjuk om osten hade innehållit listeria, och känn nu inte efter, för då kommer du säkert inbilla dig att du mår illa!

Dessutom klarar fostret bättre att stå emot ev bakterier i v30, än i t ex v8, som utvecklingsmässigt är mer kritiskt.

*Skickar en lugnande kram till*

• aek

Titti och mini och Lilla K:
    Tack snälla!!

• LAA

Jag skulle inte tro att det är någon större fara. Det är lite olika syn på detta i olika länder, sa min bm. I Frankrike äter mammorna alla möjliga ostar och så sätter de in penicillin om man blir dålig. Här är vi försiktiga istället och aktar oss för allt. Listeria är som sagt väldigt ovanligt i Sverige.

Svar på tråden Hjälp! Jag har ätit getost,vad kan hända?????