Kycklingpaj, lite matigare?
Ikväll tänkte jag laga kycklingpaj. Skulle vilja ha lite tips på att få den lite matigare. Kan man ha i t ex äpple eller potatis? Äter inte svamp så skriv inte det är ni snälla.
Miljon tack på förhand.
Ikväll tänkte jag laga kycklingpaj. Skulle vilja ha lite tips på att få den lite matigare. Kan man ha i t ex äpple eller potatis? Äter inte svamp så skriv inte det är ni snälla.
Miljon tack på förhand.
är säkert för sent ute men ändå...
alla grönsaker går i princip att ha i...
hårda saker kan man behövakoka eller fräsa lite
potatis, paprika, lök, morötter, majs mm är gott
Antagligen lite sent ute här oxå men jag har ett jättegott recept så hör av dig om du vill ha det! / Nette
Nette Ja tack.
Gör ofta paj på helgen och är jättetacksam för alla recept jag kan få.
Tackar på förhand
Vi är fler som vill se det där receptet, Nette:) Kan du inte lägga ut det här?
Hade Broccoli igår när jag gjorde kyckling pajen.
Först marinerade jag strimlad kycklingfile i Sweet cilisås och soja. Sedan stekte jag det och hällde i hackad rödlök, en grön och en röd paprika. Sedan tog jag lite tomatpure i och hällde på en mellangrädde. Salt, peppar och timjan. Redde av det hela för att det inte skulle bli för löst. Sen hällde jag i det i pajskalet och la på broccoli. På det så tog jag lite riven ost och la sedan på ett pajlock. Vart jääätte gott. Ungarna gillade den skarpt.
Vill man ha den ännu matigare kan man ta lite kokt potatis som man skivat (koka den halvmjuk)..
Jag brukar ha i broccoli, spenat, frästa strimlade morötter, lök, vitlök, herrkuvert, majs mm....beroende på vad jag har hemma.
Detta oavsett om jag gör köttfärs, kyckling, tonfisk eller fiskbullepaj.
Jennie Brunflo: Herrkuvert? Säker på att du inte menar Haricon verts?
Fast herrkuvert kanske är nåt intern skämt, vad vet jag...
Brukar kalla dem Harry kuvert.. finns nog många namn. hi hi
Har ni äggstanning på eller bara kycklingröra?
Jag brukar göra med lättgrädde och sweet chilisås och så som jag sedan reder av. Man vill ju ha det lite creamigt och såsigt inuti. Jag brukar göra med lock oxå eftersom det blir lite mera då.
Tualie> vilken deg har du då?
Ska prova imorgon, tror jag:)
Visst!
Paj deg:
100g margarin eller smör
2,5 dl mjöl
1-2 msk vatten
låt vila 30 minuter
(Degen skall ligga ÖVER fyllningen som ett täcke)
Fyllning:
1 kall grillad kyckling (eller 3 stekta kycklingbröst)
1 Gul paprika
1 Röd paprika
1msk margarin
1 lök
2 msk vetemjöl
2,5 dl mellangrädde
1 dl Chilisås
1 burk annanas i skivor (210g)
salt och svartpeppar
1 ägg till pensling.
Grädda pajen mitt i ugnen i 225 grader C. 25-30 minuter
Jag har även gjort fyllninge utan mjölet (så det blir lite tunnare sås) och serverat med ris = MUMS det oxå.
Lycka till / Nette
Grunddegen är så här. Sedan brukar jag göra dubbel sats när jag gör lock med. Sedan brukar jag ha i olivolja och ett ägg för att få den smidigare. Då får man minska på vattnet. Gott att ha i med är färska örter som Basilika och timjan.
3 dl vetemjöl
100 g margarin (= ca 1 dl flytande margarin)
2 ½ msk vatten
Jag har en busenkel variant där fyllningen består av tärnad kyckling (tillagad givetvis) och creme fraiche paprika/chili. Blanda ihop detta till fyllning och in med det i ugnen. Supergott o barnsligt enkelt!
Froggie:
Jodå, Herrkuvert = Haricon verts
Jennie Brunflo: haha! Det lät ju kul ju, hade bara aldrig hört det förut..
himla många trevliga recept
förresten
Haricot verts menar ni väl? Det finns väl inge N i harrysar??
Prova med kycklingbitar, tärnad gul och röd paprika , coctailtomater och fetaost i pajen med äggstanning.