• Anonym (vill)

Vart kan man vända sig för att snabbt ta ut kopparspiral?

Jag vill skaffa syskon till mitt barn. Har en kopparspiral sedan ett tag och vill snabbt ta ut den(helst idag... ).
    Vårt barn är 1 år och 6 månader nu och om jag blir gravid innan barnet är 1 år och 9 månader blir det ekonomiskt lite bättre med tanke på Fk. Så det brinner i knutarna.
    Har ni några råd / tips på ställen i Sthlm där man kan få en snabb tid för att ta ut en spiral?

• Svar på tråden Vart kan man vända sig för att snabbt ta ut kopparspiral?
  • HelleGbg

idag kanske inte rä så lätt,,du får kanske vänta tills på måndag,,,fast om dte är äggloss.idag så är det väl sent på måndag,,,vt inte vart du kan vända dej idag,men försök håll ut tills måndag....

• Anonym (vill)

Nej jag tänker inte söka jouröppet i helgen, det är ju inte akut på det sättet men i början av veckan skulle ju vara trevligt. Men det kanske är önsketänkande det med.

• Anonym (vill)

Tack!

• Anonym

Säg till tydligt när du ringer att du bara vill ha bort den, och inte behöver diskutera annat prev. medel, eftersom det då kanske är lättare att hitta en lucka för ett "kort ärende".

• BabyBus

jag fick komma dagen efter

Hade ringt runt till en massa olika ställen, där det antingen var semesterstänget eller 4 veckors väntetid... ringde tillslut SESAM-mottagningen på KS i Solna olch fick som sagt komma dagen efter

• Anonym (vill)

BabyBus: Tack dit hade jag nog inte kommit på att ringa.

• Anonym (Gör själv)

Hej, hej!

Ta ut den själv! Det har jag och vänner till mig gjort. Det känns inte alls. Dra bara i snörena som sticker ut så kommer den ut jättelätt.

Kram

• Anonym (Gör själv)

Säg till om du vill ha mer "handfasta" tips på hur du ska göra...

• Anonym (Gör själv)

Nyfiken:

Vad vill du veta?

• Anonym (nyfiken)

Exakt hur du tog ut den. Jag hittar oftast bara en tråd. Låg du ner?

• Anonym (Gör själv)

Ok, då förstår jag.

Jag skriver det nu direkt men det tar någon minut att skriva.

Postar strax igen.

• Anonym (Gör själv)

Om du hittar en eller två trådar har ingen betydelse egentligen. Ofta kan det dessutom vara så att det bara känn som en tråd fast det är båda - de tvinnar sig liksom runt varandra.

När jag tog ut min spiral så satt jag på toaletten. Jag tror att det funkar ganska bra att sitta på huk också - huvudsaken är ju att man når tillräckligt långt in för att kunna få tag i en tråd och det är nog ganska svårt att göra om man ligger ner.

Spiralen ser ju ut som ett T där de övre armarna är flexibla och böjliga. När man drar ut den så fäller de liksom ihop sig (spiralen blir som ett Y istället) så att den lätt kommer ut.

Mina trådar var klippta väldigt kort så jag fick gräva en liten stund för att få ett tag om allra yttersta snutten på tråden (rena fingrar förstås!! ). Sedan var det bara att dra ut den - lätt som en plätt. Det gjorde inte ont och gick jättesnabbt.

Säg till om du undrar något mer.

• Anonym (nyfiken)

Tack! *Memorerar tipsen tills den dagen jag behöver dem*

Var det när du hade mens som du gjorde det? Det ska ju vara lättast då...

• Anonym (Gör själv)

Hede nog precis haft mens. Typ på sista dagen på mensen eller så var det nog som jag tog ut den.

Jag har hört att man helst ska sätta in spiralen när man har mens. Här på vår mvc/vårdcentral tar de dock ut spiralen vilken tid i månaden som helst (jag tog ut min första spiral på mvc). Det kanske är mest när man sätter in den som det har någon betydelse?

Svar på tråden Vart kan man vända sig för att snabbt ta ut kopparspiral?