• imp

hjälp vad kan det vara?? min valp är halt

min lilla valp o den stora hunden var i trädgården på en jämn gräsmatta  de bråkade inte o lekte inte luffsade sidan om varandra rätt som det var så gal skrek valpen o den stora hunden blev arg men hon hann aldrig röra valpen för jag tog bort den stora så jag bar in den lilla o den var fortfarnade skrikig tystnade i min famn o blev lugn.

men nu till problemet den ville inte stödja på foten den kan sträcka o dra i hop benet ömmar inte över ryggen men den har ont om man rör tassen trampdynorna på tassen är varma o spända . han slickar inte på det han är lugn o sover han har kall o fuktig nos. efter en timme ville han ut o kissa han stod en kort stund på bennen sen hoppade han runt på tre ben han kan kissa.

ytterligare ett par timmar när vi kom hem så kunde han ta några fler steg men han drar upp benet igen o tar sig fram på tre ben han är pigg o glad . inga andninssvåriheter.

kan ett geting stick i tassen göra att han inte kan stå på det på ett antal timmar eller kanske stukning  tror inte på ben brott för han kan sträcka på det o röra benet men han vill inte stå på det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-20 00:41:48:
    ska tilllägga att jag har varit i kontakt med vetrinär o hon sa att jag skulle avvakta tills i morgon o se fall det blir bättre

• Svar på tråden hjälp vad kan det vara?? min valp är halt
  • Rude Billy

Vad jag har hört så finns de ju de hundar som har svullnat upp av getingstick så det är inte helt omöjligt att det kan vart en geting. Men han kan inte fått nån liten sticka som sitter djupt i tassen?

• näbben

Jag passade en hund när jag var yngre som inte kunde stå på sitt ena ben på 1-1½ timme efter det att han blev biten av en myra (tror vi att det var).
    Kanske denna hunden var extremt shåpig men i alla fall borde väl en valp kunna reagera så på ett getingstick tycker jag.

Lycka till

• Rude Billy

hmm.. kanske stack sig på något som itne fastnade i tassen.. men de kan ju hända att taggen har sjunkt in djupt allt eftersom lixom..

• imp
    Majsan70 skrev 2006-08-20 00:09:15 följande:
    Ingen huggorm i närheten heller?
    nej ingen orm i närheten men såg många getingar i trädgården
  • Majsan70

Men då kan det säkert vara ett getingstick skall du se. Har du vart in hos AGRIA o läst på deras veterinär frågespalt? Tror det står om getingar där.

• 1975

Kan vara ett getingstick.Avvakta till i morgon är det inte bättre så ring nån vetrinär som har öppet på en söndag för rådgivning.Annars kan det vara en sträckning. Låt inte vovven springa runt utan bara promenader inget bus.Låt tassen vila lite,är det en sträckning så läker det av sig själv.Hoppas att det blir bra.

• imp

ringde vetrinären idag igen han kan stödja på det lite någon gång men drar upp det igen när han ligger så ligger han både på sidorna o strcker ut benen i dess fulla längd o även om man gosar o kliar magen så kan han sträcka ut sig så lång han är . han är inte svullen mer än om trampdynan o det är inte mycket. han visar ingen tecken på smärta mer än om man rör vid tassen.

han fick ordinationen ligga still så mycket som möjligt o att han ska bara ut för att göra sina behov o direkt in i stillhet igen.

någon som vet om det är korsbandet som har gått av kan de röra benet då?
    o höftkulan är urled kan de sträcka ut sig helt o ligga på rygg?

ska lägga till han är 13 veckor.

• imp

han går nog lite bättre nu men jag tycker synd om honom

• imp

vi har varit hos vetis nu o det blev klämt o kännt på hans bakben en röntgen blev det med av tassen o det visade tre sprickor i tre av tå benen så tacka sjutton för att han har ont  men det skulle läka sig om han fick vila sa de nu håller vi tummar o tår o tassar för att det ska bli bra

Svar på tråden hjälp vad kan det vara?? min valp är halt