• Lila

Välja barnmorskemotagning i Uppsala

Har testat positivt för tredje gången och börjar nästan tro på det!
    Nu ska jag kontakta den barnmorskemottagning jag vill gå hos men jag har ingen aning. Bor ungefär lika nära svartbäckens och storken, storken är nära mina undervisningslokaler och svartbäckens kanske lite närmre hem.
    Men jag vill gärna veta om någon har bra/dåliga erfarenheter av dessa. Det känns viktigt att välja en bra!

• Svar på tråden Välja barnmorskemotagning i Uppsala
  • vindvilja

Jag går på Svartbäckens och tycker att de är bra där. Jag har kanske inte världens roligaste BM, men jag har hört andra som har haft väldigt bra barnmorskor och som varit mycket nöjda. (Det är inget fel på min BM det är bara det att hon är nog lite inrutad i sitt egna mönster.) Men sen är det ju frågan vad som är mest smidigt, de flesta tider brukar ju ligga under dagen och då är det kanske smidigare att ha sin MVC närmare jobbet.

Kram
    Vindvilja

• tummelisa

Jag går på storken och har världens gulligaste BM.

• truckergirl

Jag går på svartbäcken jag med. Trivs ganska bra där.
    Jag tillhör svartbäcken eftersom jag bor utanför Uppsala.
    Kunde ju ha valt en privat men visste inte vad jag skulle välja.
    Min bm är lite gammaldax. Jag har förklarat att jag har ont i rygg och nacke och inte kommer orka att gå över tiden eftersom jag har en nackskada men hon förstår inte det. Tycker att man ska lida lite.
    Annars är hon bra...

• Fru Stjärna

Hej
    Jag går i Årsta och är inte särskilt nöjd. Om man inte sitter och ringer två minuter innan växeln öppnar för dagen så kommer man inte fram alls. Det känns också som att de inte har tid där utan försöker bara säga att allt verkar bra via telefon eller så skickar de en vidare runt i vårdsvängen. Innan jag flyttade till Årsta träffade jag BM i Flogsta och där var det ett helt annat bemötande. Där tar de anställda sig mer tid för patienterna känns det som. Hur det är på Svartbäcken och Storken vet jag inget om.

• Rabbit

Jag går på Storken, och tycker det är bra. Min barnmorska är iallafall toppen!
    (Men det finns en barnmorska där som jag inte gillar. Jag fick gå till henne en gång när min vanliga var borta, och så har hon hållit i föräldragruppen. Hon är supervirrig, kan inte svara på en rak fråga en gång utan börjar svamla och tappar tråden)

Och min kompis går på Svartbäcken, och tycker den är bra! En sak jag tycker verkar bra med Svartbäcken är att det har en "pappagrupp" förutom den vanliga föräldragruppen. Där blir ju fokus lätt mest på mammorna, jag tror många killar uppskattar att få träffas och diskutera utifrån sin synpunkt.

Men jag undrar om man verkligen kan välja fritt, tillhör man inte bara den närmaste MVC? Jag vill minnas att de frågade efter min adress när jag ringde för att skriva in mig, för att kontrollera att jag tillhörde deras område.

I vilket fall så tror jag att både stroken och svartbäcken är bra! Lycka till!

• Chiara

Jag ska gå på Svartbäckens MVC men jag har inte varit där än. Hoppas jag får en bra BM.

• Pannkakan

Hipp Hallå!
    Pannkakan här...

Nu är juh faktiskt inte det en så stor fråga utan du får den MVC du hör till.
    Jag vet, knäppt så in i norden om man jobbar eller pluggar på andra sidan stan, men så är det. Om man inte väljer privat förståss.

Svartbäcken vet jag inte mycket om, men storken har ett väldigt gott rykte och Årsta likaså.

Till Fru Stjärna -
    Årsta har haft en väldig rotation på personal senaste åren, och det bara ploppar ut barn i den delen av stan, men det finns riktiga stjärnor där. Min BM är guld värd, om du vill kan du få namnet om du vill byta. Om tiden tar slut när du är där får du en ny tid eller en telefontid då ni kan fortsätta.
    Och det där med att komma fram...
    Jag struntar alltid fullständigt i telefontiden, utan ringer när jag har tid och lämnar ett meddelande på telefonsvararen så ringer dom mig när dom har tid senare under dagen. Tar aldrig mer än två timmar innan de ringer och är det akut kan man juh alltid ringa KK eller förlossningen.
    Bara ett tips.
    Lycka till!

Och lycka till!, till alla er andra oxå.

• Lila

Nu har jag ringt och pratat med svartbäcken och jag tillhör dem. Fick en tid den 19 februari, ska bli spännande fast det känns som det är väldigt långt dit.
    Jag glömde fråga massa frågor när jag pratade med dem tex vilken barnmorska jag får och om det kostar något, men det får jag väl reda på tids nog!

• Rabbit

Jag kan svara på iallafall en av frågorna - det kostar ingenting!

Hoppas du får en bra barnmorska!

• vindvilja

Jag tillhör egentligen Flogsta, men då jag bor i Luthagen kändes det jättejobbigt att ta sig heeeela vägen ut till Flogsta och när jag ringde Svartbäcken sa de iallfall till mig att jag fick välja var jag ville gå själv. Så man behöver inte gå dit man tillhör om man inte vill man kan ju välja det som ligger närmast.

• Muminmamman

Jag går i Flogsta nu och även förra gången. De är kanon där allihop. Har en kompis som går i Årsta och som inte alls är nöjd.

• ia25

hahaha... Jag är Muminmammans kompis som går hos bm i årsta och inte är nöjd!
    Bm som vi har berättar inget... hon tar blodprov, kollar alla värden och sen säger hon allt är bra. Slutdiskuterat!
    Jag måste fråga om allt och det känns som hon inte ritigt har tid med oss. Det hade kanske varit skönt om hon ställt lite ledande frågor, ex hur är det med ryggen, sover du bra, är du trött, hur är kosten etc
    Som ny förälder så finns kanske inte alla frågorna, men hon har ju varit med förrut och vet vad det handlar om.
    Vi kommer inte att byta bm för vi känner oss inte så oroliga, vi har ju våran egen Muminmamman som vi kan fråga om allt!!

Kram och lycka till allihopa

• miemin

Går på Svartbäcken, och dom är helt underbara där!

Svar på tråden Välja barnmorskemotagning i Uppsala