• shelale

Äga hyresfastighet? hur mycket jobb kräver det?

Jag och min man funderar på att köpa en fastighet med kanske 3 lägenheter där vi kan bo i den ena... men nu undrar jag om det skulle bli mycket jobb med att vara hyresvärd... ni som har egna fastigheter kanske kan ge tips o så på vad man måste göra gentemot ``inhyrarna``. vi vill ju köpa en fastighet i med att det skulle väl löna sig i längden när man betalat av allt... och man får ``hjälp med det av de andra hyrorna...
    hur mycket skatt måste man betala på de andras hyror osv?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Äga hyresfastighet? hur mycket jobb kräver det?
  • ahlcec

Jag har ingen egen fastighet, men vet att som fastighetsägare få rman jobba STENHÅRT för att hålla hyresgästerna nöjda. En smart sak kan ju iofs vara att ge en av hyresgästerna reducerad hyra i utbyte mot vaktmästartjänster.

Vi pratade också om att köpa en hyresfastighet men insåg att efter alla försäkringar och el och va och sådär var betalt så skulle vi kansek inte bli så himla stenrika ändå..

• shelale

nej inte stenrika men slippa betala för sig själv i framtiden kanske? jag känner till en som har egen hyresfastighet och nu när de har betalt av hela lånet så använder han de andras hyror till utgifter, omrenoveringar, skatten, elen, tja allt och får pengar över så de har ju hela sina löner (han o hans fru) kvar och får välja och vraka med att göra vad de vill... kanske skulle vara nåt?

• ahlcec

shelale - Ja, iofs. Efter ett tag skulle det ju säkert kunna bli så! Vi såg det mest kortsiktigt, att vi nog inte skulle orka med att dra igång hela företaget liksom.

Kan du inte gå till banken och göra en kalkyl ihop med dem? Eller ringa upp din egen fastighetsvärd och höra lite med henne/honom om hur det är?

Lycka till!

Svar på tråden Äga hyresfastighet? hur mycket jobb kräver det?