• Jossi82

Tecken på att man väntar tvillingar?

Hej!
    bara undrar om det är någon som hört olika "tecken" på att man väntar tvillingar?
    bara nyfiken, och vet att man ska ta sådant med en nypa salt, men det som kul tycker jag.
    Johanna

• Svar på tråden Tecken på att man väntar tvillingar?
  • Tintan

När min graviditet började denna gången kände jag att nåt är annorlunda....kräktes konstant från morgon till kväll, alla symtom kom så kraftigt,livmodern växte ju betydligt fortare......skojade med alla och sa att det är nog 2 denna gången...

Och japp det var ju det *ler*

Martina har 2 pyren i magen
  • ebben

Tintan-var det en "känsla i själen"?
    För att en graviditet är VÄLDIGT olik en annan är ju inte alls ovanligt! Man kan ju kräkas vid en o må bra vid nästa tex.......
    O att livmodern växer betydligt mer/snabbare är ju OCKSÅ väldigt vanligt då man är omföderska.....

• evb

Jag lägger in en fråga här jag med. Jag tycker min mage är gigantiskt för att bara vara i v. 11 eller vad jag är i.. (har inte varit på inskrivning än) Jag kan inte ha min jeans längre och har fått lsänga massor med plagg, kan tilläggas att jag är en liten tjej, 169 och vägde 55 förut. Jag har redan gått upp 2 kg! Jag vet att min sambo har tvillingar i släkten, jag har inte det vad jag vet och vad jag hört så går det bara via kvinnorna i släkten. Kan man ändå få tvillingar, utan att ha det genetiskt menar jag?

• Tintan

Det var en känsla jag fick...fladdret kom redan i v 11 med,det var nog det som gjorde att jag anade nåt,sen var det bm som reagerade på magen....låg flera veckor längre fram än vad jag skulle...
    som nu är jag i v 26 och har redan en mage som är lika stor som en enlingsgraviditet i v 36....
    Så jag fick göra ett vul trodde då vi var i v 15 men var bara i v 11 fast med 2 små pyren då...... 

• Tintan

Japp vi har inte heller det på min sida utan vi är först ut i släkten med tvillingar och det är bara tvåäggs som är ärftligt....
    Kram Tina

• Liv 1

Jag fick ett väldigt kraftigt graviditetsillamående från start och jag fick yrsel. Dessa gravsymtom fick mig att tro att jag var längre gången än vad jag var för med mina två tidigare barn så kom inte dessa symtom så snabbt, men jag trodde inte att det skulle vara tvillingar! Fast det har ju följt med i hela graviditeten att alla krämpor har kommit mycket fortare. Jag fick beskedet att jag väntade tvillingar i v 6 på vul!

• Lottia

Go morron!

För mig var det ocskå en stark känsla av att det var något "mera".. Har ej fått barn innan. Började redan innan grav test att känna mig "väldigt gravid" med illamående och molande värk i livmodern. Sedan växte magen väldigt snabbt, kunde inte knäppa mina byxor i v 4 (då hade jag ändå gått ner några kilon innan!!).

Som sagt är detta mina första barn så jag har ju inga tidigare grav att jämföra med men har många kompisar som får/nyligen fått barn.

Vid inskrivning på MVC i vecka 10 gjordes ett vanligt UL och BM visade oss ett foster och hjärtat osv. Efter en stund blev hon väldigt tyst och sa att hon måste kolla lite till. Blev jätteorolig för att något skulle vara fel, men då sa hon att hon trodde att hon såg en till därinne :o. Sedan kallade hon dit flera barnmorskor och läkare och de kunde tillsammans konstatera att där mycket riktigt fanns en till. Den ena låg bakom den andra. Jag och min sambo bara skrattade och sa att vi redan "visste att det fanns 2 därinne".

Runt vecka 13 kändes de första små fladdren i magen och då blir det ännu tydligare att det finns 2 bebisar där. Kunde ibland kännas som man svalt ett halvt akvarium med fiskar (hihi)..

Är nu i vecka 23 (22+4) och ser fram emot att få mina två bebisar i december.

• Pico

Jag har inga barn sedan innan så jag har ingen erfarehet av att vara gravid sen tidigare. Jag fick nidblödning och började må småilla redan några dagar efter det. Jag har mått illa och haft svårt att äta (men inte kräkts) fram tills för några dagar sedan, är i v 16+2 idag. Övriga symtom: väldigt trött (behöver sova ca 1 h mitt på dagen för att orka), stor mage för tiden. Jag har inte känt något inifrån magen än. Trodde att man skulle göra det tidigare med två men enligt läkaren på mvc (för en v sedan) så var det för tidigt att känna något... Längtar!

• Lisa79

Jag hade oxå en underlig känsla hela tiden inna UL att de va 2 stycken. Jag kunde inte sätta fingret på varför jag trodde de, men jag kollade tvillingvagnar och sa till dom flesta, mest på skoj att -den här gången är de nog tvillingar..

När vi i v.17 fick göra UL första gången och barnmorskan sa: ojdå, ser ni vad jag ser?
    Blev jag inte alls förvånad, utan sa till sambon
    -vad va de jag sa:), för han har inte alls trott på mina intuitioner..

• Jossi82

Hej!

själv har jag denna känsla, men samtidigt tror jag bara att det är lite av ett önsketänkande... att jag gärna skulle se att det var tvillingar i magen.

Men jag vänter mitt andra barn, så att magen är tidig är ju inget konstig... fladdret har jag börjat känna sedan en vecka tillbaka, men man vet ju inte om det verkligen är det eller inbillning.

mår väldigt illa men jag kräks inte så ofta, men jag håller emot kräkningar så mkt jag bara kan, för jag får så ont i magen av att kräkas, så fort det kommer igång så vill det aldrig upphöra utan jag hulkar fastän inget finns kvar i magen.
    Annars mår jag illa från morgon till kväll... måste konstant äta och är oerhört trött.. men jag jobbar skift och jobbar innom industrin så det lär ju göra sitt till + att man redan har ett barn.
    + att vi nyss köpt hus och en flytt skall arrangeras.

så jag tror nog att det bara är en... en kille.. .eftersom vi vill ha en tjej denna gång (första barnet är en Casper).
    men oavsett vad det blir så blir man ju överlycklig... men önska får man väll göra? =)

Johanna

Svar på tråden Tecken på att man väntar tvillingar?