• Jour
    Äldre 10 Oct 16:59
    818 visningar
    4 svar
    4
    818

    Hjärtproblem och förlossning

    Någon här som har haft hjärtbesvär, typ mycket extraslag
    eller hjärtrusningar - och fött vaginalt?
    Jag har rejält med extraslag och däremellan rusningar
    ibland. Har hört mig för hos min hjärtläkare om jag kan
    föda vaginalt eller om det är bättre med snitt, men jag
    får bara vaga svar i stil med att han inte "tror" att en
    vaginal förlossning innebär "alltför mycket ökad"
    benägenhet för rubbningar av hjärtrytmen. Och att det är
    bra om förlossningspersonalen är "beredd". Det känner jag
    mig inte så mycket lugnare av. Ändå vill jag helst slippa
    snitt om jag kan.

  • Svar på tråden Hjärtproblem och förlossning
  • paprik­a
    Äldre 10 Oct 17:07
    #0

    Hej!

    Jag har oxå problem med mycket dubbelslag och hjärtrusningar. För flera år sedan såg läkarna att jag hade någon extra ledningsbana i hjärtat som orsakade just detta, men att jag kunde leva med det utan att behöva genomgå behandling. Vanligt är annars att man via en kateter bränner av den extra ledningen, dvs en ganska okomplicerad op som inte kräver narkos. Men givetvis var jag ju oxå lite stressad över hur det här kommer att påverka min förlossning, så jag fick tid hos en läkare på SöS i Stockholm. Han sade att jag kunde föda normalt. Om hjärtat började rusa mycket och kontinuerligt varje dag så skulle jag få betablockerare, men än så länge avvaktar jag. BF i mitten av januari.

    Lycka till!

  • Jour
    Äldre 12 Oct 16:02
    #0

    Hej!
    Tack för svaret, skönt att höra att jag inte är ensam. Jag har skrivit ett litet brev till barnmorskan, som jag har tid hos nästa vecka, och förklarat situtionen. Bara det känns tryggare.

    Hoppas att allt går bra för dig också!
    Jag har BF den 2 februari.

  • Sat 18 Apr 2020 19:46
    #3

    Tänkte bara fråga hur det gick för er? Har liknande problem och är lite stressad trots att jag träffat hjärtläkare som säger att det är lugnt med vaginal förlossning.

  • Sat 18 Apr 2020 19:46
    #4

    Tänkte bara fråga hur det gick för er? Har liknande problem och är lite stressad trots att jag träffat hjärtläkare som säger att det är lugnt med vaginal förlossning.

Svar på tråden Hjärtproblem och förlossning