• Pink Rose

Gott med rostade solroskärnor?

Jag funderar på att köpa rostade solroskärnor och äta istället för alla onyttigheter.

Men går det verkligen att äta? Solroskärnor, då tänker jag på fågelmat Förlåt för mina fördomar!

Är det gott? Går det att få ned överhuvudtaget?

• Svar på tråden Gott med rostade solroskärnor?
  • jojjo113

Det är ju det godaste som finns!

• mumlan1

supergott.
    Jag brukar rosta solroskärnor och sesamfrön i en torr långpanna så de får lite färg. Sedan häller jag upp dem i en stor glasburk och fyller på med lite kanel. Blanda runt ordentligt och häll i filmjölk eller yoghurt. Detta recept kan jag varmt rekommendera samt att det är nyttigt.

• Selmis80

Det är jättegott! Prova även neutrala, alltså som inte är rostade. Kanonbra idé, nu blev jag själv sugen

• Pink Rose

Då kanske man skulle våga att köpa en påse

Mumlan1
    Tyvärr så är jag allergisk mot filmjölk och yoghurt så jag inte testa receptet

Selmis80
    Är det stor skillnad på vanliga och rostade? Finns de också i samma hylla? Antar att man inte ska köpa fågelmaten Är helt ny på det här ämnet, som märks

• mrskensington

Köp! Det är jättegott!

• A med A och R

Ja, det är gott! Tror jag ska köpa hem lite frön idag.

• uniMog

åh gud så gott..

Tål du någon form av mjölkprodukter så rekommenderar jag:

riv morötter och blanda i en skål med rostade solroskärnor

blanda i valfri mängd dressing gjord på yoghurt/gräddfil/fraiche och majonäs smaksatt med salt

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • Pink Rose

Då ska jag köpa lite rostade solrosfrön nästa gång jag är och handlar

Pejgan
    Nej, inga mjölkprodukter alls tyvärr. Men det låter gott

• Majken

Solroskärnor har jag inte testat men solrosfrön (rostade) är ett stående inslag i våra sallader och även som snax - brukar också använda rostade sojabönor i salladen och det är supergott det också

Love my M-girls
  • robronja

rostade pinjenötter o cashewnötter e oxå fruktansvärt gott

• mrskensington

...och mandel rostad i stekpannan med salt och curry!

• skoog123

Brukar ha påde rostade och naturella i sallader eller bara strö över maten älskar också rostade pumpafrön/kärnor de måste du prova!!

• Pink Rose

Spännande Det blir mycket att testa

• Solsken i blick

Jag håller med! Det är supergott. Åt det alldeles nyss Mums

• lena ekman

Det är min nya last! Det är supergott, synd bara att maken och yngsta dottern också tycker det.

• Selmis80

Du får prova både rostade och naturella, det är en smaksak. Det finns även saltade och osaltade. I affärerna tror jag det brukar finnas bland korn o gryn o mjöl.

• Anderssonskan

Tips!

Jag slänger ner i en torr gjutjärnspanna!

Mandlar med skalet på
    Solroskärnor
    Pumpafrön utan skal förstås
    cashewnötter
    valnötter
    osv

Rostar försiktigt så att det får lite färg

Maler sönder lite salt i mortel till saltmjöl (fastnar bättre på)och chiliflakes!

Droppar endast några droppar olja på nötter o frön och rör runt ordentligt, och har på saltet och chilliflakes.

Servera genast till kall öl eller annat!

Suuuper gott!

• Pink Rose

Har testat nu och det var riktigt spännande Smakar nötter, vilket jag inte trodde

Tack för alla tips!

Svar på tråden Gott med rostade solroskärnor?