• Älskar

När ok att börja ge välling? (5 månaders bebis)

Har en 5 månaders tjej som inte alls verkar nöjd med att få sitt sista mål runt 19.30.
    Det är en del "nappande" under hela natten och när vi ger henne vatten så suger hon tag i flaskan direkt. Hon har inte ätit på natten sen hon var 2-3månader så det känns lite som att "backa" om vi börjar ge henne mat nattetid igen.

Därför funderar jag på om välling håller henne mätt längre men har för mig att det står från 6 mån på paketen? Men det kanske är så viktigt att vänta just tills hon är 6 mån?
    Gröt tar hon ibland på kvällen men då oftast bara max 3/4 dl.

mamma till en prins och prinsessa
  • Svar på tråden När ok att börja ge välling? (5 månaders bebis)
  • bellea

Jag fick höra på Bvc att man inte skulle ge välling förrän 6 månader (nån vecka kanske inte gjorde något men inte tidigare).

• Doris

Jag ger min tjeja som är 5mån och 1vecka välling blandat med ersättning på kvällen, alltså hälften av varje. det är helt ok med min bvc tant. Huvudsaken är att bernet inte visar på någe vis att de inte mår bra utav det.

• Nemi79

Man får utgå lite från barnets matbehov.
    Mina barn har varit matvrak och bröstmjölk/mjölkersättning har inte mättat dem tillräckligt länge. Så vid 4 månader började jag med välling+mjölkersättning och smakportioner på typ majspuré och dylikt. Vid 5 månader gick dom helt på välling och började få gröt. Och vid 6 månader så gluffsade dom i sig allt vad dom fick...välling, gröt, puréad mat.

Så länge barnet är friskt och inte visar tecken på att må dåligt av det, så skulle jag tycka att det är huvudsaken ... mätt och belåtenSkrattande
    Min BVC sköterska lät ungefär som din,så jag valde att lyssna på svärmor som haft 5 egna ungar. Och dom verkar ju ha "överlevt"Räcka ut tungan

• Älskar

Tack för era svar!

Lite jobbigt när alla BVC säger olika. Men när vi märker att hon inte är nöjd så måste man väl få prova sig fram??!!
    Ersättningen klarar hon sig på ca 3-4 timmar på dagarna så det är ju inte konstigt om hon inte står sig hela natten då.

Bellea: Tror du inte ditt BVC säger nej till att ge dem tidigare för att det står 6mån rekommendation på förpackningarna? Och eftersom de oftast vill att man ska amma iaf 6 månader så vågar dom kanske inte säga att man kan ge dem välling tidigare?

• Moomin

Klart att man kan ge välling tidigare än 6 mån. Det finns förresten välling från 5 mån (majsvälling bl.a). Sen är ju välling samma sak som gröt. Alltså kan man ge från 4 månader om behov finns.

Bvc är inte Gud. det vet inte allt och litar oftast inte på att föräldrarna har sunt förnuft verkar det som. Älskar, jag tror du har helt rätt i ditt antagande om dem.

• Nemi79

Då verkar hon ju klara sig bra på dagarna.
    Kanske dags att prova blanda i lite välling till kvällen Flört

• Älskar

Ja, jag ska allt ta och testa det ikväll!! Tänk att man alltid ska vara så "styrd" av vad BVC säger och tycker. JAG som mamma borde väl ändå känna mitt barn bäst??!!?

Men ofta tvekar man till att prova egna "experiment" för att man är så rädd för att skada barnet?

Tack snälla för era svar!!!

• jmh

Hej!

Jag tror det är så att den välling som i Sverige har 6-månaders rekommendation har 4-månaders.rekommendation i Finland. Någon från Finland som vet?

I så fall borde det ju vara helt ok.

• Edstrom

Annars kan du ju ge gröt på kvällen. Finns ju gröt från 4 månader.

• Suni74

Min 5 månaders har sovit hela nätterna 21-05 sedan hon var 2mån och jag har fått amma henne runt 3 den senaste tiden. ror det är en våäxtperiod. Hon äter smakisar 1-3 gånger per dag...

Svar på tråden När ok att börja ge välling? (5 månaders bebis)