• Sunflower

Svart klet i tvättmaskinen!

I vår tvättmaskin så har det bildats ett svart klet i tvättmedelsfacket. Tvättmedlet häller vi i en tvättboll direkt i trumman, och inte i tvättmedelsfacket, så det kan ju inte vara tvättmedlet.

När jag rengjorde facket (kletet var jättesvårt att få bort), så upptäckte jag till min fasa att det var svart långt ner i maskinen, och jag kan ju inte skruva sönder maskinen för att rengöra den.

Är det nån som vet hur man får bort kletet? Och vad är det för något??? Har sökt på nätet men ej hittat någon information.

• Svar på tråden Svart klet i tvättmaskinen!
  • dutten

Kletet min goe vän är en typ av mögel....eller nått liknande har jag i min maskin oxå som till slut gör att det luktar apa.
    Bara att skura så långt du kommer åt och hå¨lla efter det sen...
    Vet inte om man törs göra med rengörningsmedel i tvättmaskinen?
    Alltså dunka i lite ajax eller annat o låta den gå tom?

dutten

• Sunflower

MÖGEL??? Blä vad äckligt!

Har ett bra rengöringsmedel hemma (som man tar bort kalk på kakel med), som jag kunde ta bort kletet med i tvättmedelsfacket, frågan är dock om man vågar använda det inuti maskinen också... hmm... vill ju inte fördärva maskinen!

Tack för info, dutten! *många kramar till dig*

• Betty Boop

Kan man inte tvätta maskinen tom på högsta värme och hälla klorin i tvättmedlesfacket? Borde ju funka!

• MayaPiraya

har samma broblem jag med + att det sätter sig i gummilisten inne i maskinen. Luktar urkel! Har funderat på att göra som Betty boop sa, men det känns vanskligt att köra med klorin bara... får väl köra den tom några gånger efter det.

• dutten

Betty Boop

Köper den iden! - rakt av...
    Provade själv att låta maskinen gå på 90 grader med tvättmedel - hjälpte inte såå mycket har även emellanåt en mycket dålig lukt i maskinen det pyser ut - blärk säger jag bara har kollat avloppet o hela köret men hittar inte orsaken...

dutten

• kvabbso

Svart klet? Det måste vara barnbeck!!!!

(Sorry, kunde inte motstå mitt infall......)

• DavidS

Tjenare!

Det problemet har vi också haft. Efter idogt sökande fick jag reda på att det beror på att vi körde med "color" medel. Ett par tomma varma tvättar med ett hederligt gammalt vittvättmedel och mycket gnuggande på lister m.m. försvann det. Vi fick också rådet att bara köra med colortvättmedel varannan gång. Det är för milt och det bildas mögel i maskinen.

Så många pinsamma dagar vi har haft på jobbet när den äckliga mögel/disktrasa doften dyker upp. Inte med en gång utan efter ett par timmar. Men inte mer!

• MayaPiraya

åfasen, måste börja med det då, jag kör enbart med color tvättmedel för jämnan!

• Betty Boop

I min bruksanvisning står det att man ska tvätta maskinen tom, på högsta värme med tvättmedel ca 1 gång i månaden. Det ska vara för att rensa bort beläggningar etc. Svårt om man inte har egen maskin dock.

• Firren

Jag kör maskinen tom med jämna mellanrum beroende på hur grisigt det blir , med lite klorin i tvättmedelsfacket och 90 grader. Mitt tvättmedelsfack går att ta ur för att diska och där under och i blir det ofta sådär grå/svart läbbigt. Men det går bort lätt med diskborste. Det är mer som slemmigt än att det sitter fast.

Ja fy vad äckligt det blir i rören, vill ej tänka. Men inte så konstigt kanske med tanke på vad den används till .

Svar på tråden Svart klet i tvättmaskinen!