Hur mycket väger ett mjölkpaket?!
Som det står i rubriken undrar jag hur mycket ett mjölkpaket (1 liter)väger? Har ingen köksvåg hemma!
Som det står i rubriken undrar jag hur mycket ett mjölkpaket (1 liter)väger? Har ingen köksvåg hemma!
1 kg lite drygt.
(om det är mjölk i det, såklart )
Jag vet att det är ca 1 kg. Men jag behöver det exakta värdet för en fysik uppgift!
Enligt min våg väger 1l mjölk exakt 1063g.
//Maria
Med tanke på att varje paket väger olika eftersom det är en omöjlighet att hälla upp exakt lika mycket i samtliga mjölkpaket, är Du säker på att Ni inte skall använda den gängse vikten 1 kg? I annat fall får Du ju ta ett antal mjölkpaket, väga dem och sedan ta snittet på de och redovisa Ditt viktantagande
har inga uppgifter på det utan frågar bara av nyfikenhet, ska du veta med eller utan förpackning?
med förpackning!
Hm, om man antar att själva paketet väger 63 gram och innehållet 1 kg så borde det bli som Maria pub skriver.
Jag hade 3l mjölk hemma. Nu har jag vägt alla. De vägde 1062, 1063 och 1064g. Så då blir snittvikten på mina paket 1063. Så det var inte mycket som skiljde dem åt
//Maria
Hmm..är du säker på att du behöver vikten? I många fysikuppgifter kan man "förkorta bort" den...