• april

Öronskabb på katt?

Hämtade hem en katt igår som vi nu misstänker ev har öron skabb hon har jätte kletig i öronen. Hon skakar på huvudet men jag har i och för sig inte sett om hon kliat så mycket.

Min fråga är hur ser öron skabb ut och hur skulle ni göra skulle ni lämna tillbaks katten?

• Svar på tråden Öronskabb på katt?
  • Hella77

Skabb ser ut som om katten är väldigt smutsig i öronen.
    Precis som du beskriver...

Jag tog också hem en katt för 4 år sedan som hade skabb, och då gick jag till veterinären med honom, och fick medel mot detta.

Jag skulle inte lämna tillbaka katten för något som går att åtgärda.

Var rädd om varandra
  • SiLiOs

Hade en katt en gång som hade detta, går jättelätt att fixa. Gör som Hella säger och ta med kissen till veterinären.

• april

Jo hade ändå tänkt att gå till vet för att få katten vaccinerad tänkte höra om man kan köpa medecin på apotekt recept fritt eller måste jag först vänta med att gå till vet?

• april

Blev lite luddig där menade måste jag gå till vet innan jag går till apoteket, sen har jag en fråga till hjälper det om jag gör rent med öronrens eller ska jag strunta i det?

• ming

Jag tror inte att det finns receptfri medicin mot öronskabb utan du måste prata med vet.
    Det brukar inte kosta så jättemycket.

Så det så!
  • Lindhis

vår kissungeh ade öronjskabb när den kom hit och vi gick till vet och den blev behandlad med medel som man sprutade utanpå skinnet i nacken. Det du behöver tänka på är dock attt har du fler djur så bör du få recept på med till dem också, vi åkte på att bahndla äv en den andra katten och hunden.

• LPW

Jag skulle aldrig lämna tillbaka en katt för en sådan sak, men däremot kanske be att få ett prisavdrag.
    Vår hittekatt hade öronskabb då vi hittade honom, men det gick över snabbt med den medicin som veterinären skrev ut. Har för mig att den hette "Frontline" och det fungerarde perfekt!
    Skabb går inte att "tvätta bort" vad jag vet utan det krävs "medicinering" (har för mig att det var något som man försiktigt droppade i örat).

Är katten inte vaccinerad så tycker jag att du skall boka tid direkt och då samtidigt ta upp detta. Jag rekommenderar dig även att teckna en försäkring för kissen. Lycka till!

• Dundermamman

Fronline finns att köpa receptfritt på apoteket! Det är ett medel mot bla fästingar och loppor men fungerar även utmärkt mot öronskabb. Droppa en droppe i vadera öra, vänta nåon dag och tvätta rent öronen, upprepa behandlingen vid behov. Fått detta råd av veterinär!
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=114096&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

• ming

Öronskabb måste behandlas under en längre period (typ 1-2 veckor), inte bara en dag och upprepas vid behov. Kvalstren (som är skabbet) lägger nämligen ägg som medicinen inte biter på, så man måste fortsätta droppa trots att de ser ut som att de är borta. Annars kläcks äggen och så är det igång igen.

Så det så!
  • Lindhis

Den behandlingen vår vet gav ges bara en gång då den verkar i   30 dagar och den tar dessutom mask mm, minns inte namnet ska kolla om jag hittar någon lapp med det på.

• Dundermamman

ming-> Helt riktigt att om veterinären skriver ut fucidin-droppar så ska katten behandlas i 10-14 dagar, men det gäller inte med frontline. Med frontline behövs bara 1-2 behandlingar!

• Bubbelbarn

Våra katter hade öronskabb i maj och vi kontaktade vertrinären.
    Men vi behövde aldrig ta med katten utan dom gav oss bara namnet på ett medel vi köpte på apoteket för 180 kr.
    Fanns bakom disken.
    Kommer tyvärr inte i håg vad det hette men ska försöka kolla upp det så återkommer jag.

• ming
    Dundermamman skrev 2006-08-23 21:02:52 följande:
    ming-> Helt riktigt att om veterinären skriver ut fucidin-droppar så ska katten behandlas i 10-14 dagar, men det gäller inte med frontline. Med frontline behövs bara 1-2 behandlingar!
    Aha, det visste inte jag!
    Man lär sig nåt nytt varje dag!
    Så det så!
  • Bubbelbarn

Som Dundermamman sa så var det Frontline vet vi oxå fick tipset om att använda.
    Så pröva det och funkar det inte ta katten genast till vetrinären!

• pemi

Finns ett nytt medel, effektivare än Frontline som fungerar mot öronskabb (tar även loppor, mask mm). Heter "Advocate Spot on", läggs på nacken på katten. Är receptbelagt och inte så dyrt. Behandlade mina katter igår.

pemi

• ming

Tänk bara på att obehandlade katter riskerar att bli döva.

Så det så!
  • Bubbelbarn

Frontline her man oxå i katten nacke och "armveck" och även i örat.

• Knytets

går å köpa medel mot öronskabb eller ja..öronrengörning hos veterinär.
    Det går att göra själv. Man sprutar det i örat, håller för öronlappen o ser till att katten inte skakar ut medlet innan verkningstiden e slut, sen när det är klart får katten helt enkelt skaka på sig o då kommer det ut...
    Tror man får göra det några ggr..... Man ska gärna vara i badrummet då man gör det...

Tycker absolut inte det är en anledning till att lämna tillbaka en katt.
    Men du kanske ska höra av dig till den du köpte katten av så att hon kan behandla eller meddela de andra köparna om att hålla koll på de andra katterna.

Min kisse hade bandmask när jag skaffade henne...
    De var bara att behandla så gick de över....

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
Svar på tråden Öronskabb på katt?