• Idlur

Bröllopstårta- utan marsipan! Tips?

Jag såg precis att jag startat upp en likadan tråd under "Planerar barn" inte riktigt rätt Räcka ut tungan Så jag testar här istället

Jag har fått äran att baka min systers bröllopstårta, men de gillar inte marsipan. Så jag ska nu baka en utan. Men hur fanken ska det gå till?

Har ni tips och kanske bilder på alternativa tårtor blir jag ÖVERLYCKLIG!!!

Tack på förhand

• Svar på tråden Bröllopstårta- utan marsipan! Tips?
  • 700523

håller med sarge..

chokladmousse o hallonsylt, i stället för marsipan kan man ha sockerpasta eller vispgrädde.. Vi hade med sockerpasta på - SUPERGOTT

• monnie
    MARÄNGSMÖRKRÄMav JFL @ 15:43
    Chutzpahs Smörkräms substitut
    Jag avskyr kallrörda icings, med matfett och florsocker.... jag tycker att de är äckligt söta och florsockret knastrar obehagligt mellan tänderna.

Här är det recept jag använder för icing. Det är Swiss Meringue Buttercream (SMBC). Smörig, krämig ocg god! Receptet kan halveras.

Jag har mycket varma händer, så jag brukar ha en kall kylklamp på bänken bredvid att ställa spristpåsen på. Ibland (speciellt på somrarna), om jag behöver spritsa mycket har jag två påsar på gång och bytar ut dem med jämna mellanrum... den ena i kylen medan jag använder den andra.

SMBC

336 gram äggvita
    680 gram strösocker
    1,36 kg osaltat smör (lite kyligare än rumstemp, men inte kallt)
    upp till 90 ml likör, om så önskas

1) Vispa försiktigt (för hand) äggvitor och socker över en bain-marie (= vattenbad) tills mycket varmt eller tills termometern når 60 grader.

2) Dela det osaltade smöret i bitar ca 5 cm stora.

3) Häll den heta geggan i en stor bunke och vispa med elvisp på mellan-hög hastighet tills vitorna är stela.

4) Tillsätt halva smöret och pulsera vispen några gånger tills marängen har täckt äggvitorna helt. Tillsätt resten av smöret och pulsera några gånger till. Öka visphastigheten långsamt: börjar på lägsta hastigheten och öka den ca var 15-20 sekund tills du har nått mellan-hög.

5) Forsätt att vispa tills geggan ser fluffig ut. Stäng vispen och skrapa bunken ordentligt med en slickepott. Sänk visphastigheten till lägsta. Tillsätt smaksättningen och vispa i ca en minut. Öka till mellan-hög och vispa ytterligare en minut.

6) Smörkrämen kan frysas i plastburkar med tätslutande lock (Tupperware). Tina helt och vispa innan användning.

annars så kan man ha mmf eller sugarpaste..
  • emm77

Jag säger som *700523*
    använd sockerpasta istället det blir snyggt
    finns så många fina dekorationer att beställa också..

Lycka till!

• annca

Vi hade moussetårta med glaserade bär på. Väldigt vackert. (Har ingen bild här tyvärr...)

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Idlur

tack så hemskt mycket för alla tips!

Svar på tråden Bröllopstårta- utan marsipan! Tips?