• LillSkruttet

Pilgrimsmusslor ok?

Har en påse med underbart goda pilgrimsmusslor i frysen, och i Buffé-tidningen fanns ett recept med just pilgrimsmusslor som lät såååå gott. Men jag vet inte hur det är med pilgrimsmusslor, är det ok att äta?? Står ju knappast med på någon livsmedelslista... Musslorna kommer ju dessutom inte att upphettas så mycket ända in, utan stekas snabbt på vardera sidan. De är visserligen små, men man får ju inte äta rå fisk, så det kanske är lite riskabelt att äta dessa underbart goda (!) musslor också?

• Svar på tråden Pilgrimsmusslor ok?
  • Mickis74

Är dom inte väl uppvärmda skulle jag inte rekommendera det.....

men kolla på www.slv.se och se om det står nåt där.

• Mickis74

Men råa skaldjur ska man ju inte äta, så jag tror inte dom rekommenderar det heller.

• LillSkruttet

Nope, finns inte med på listan på livsmedelsverket. är kanske inte så vanligt att folk frågar om just Pilgrimsmusslor.

Kanske kan försöka värme dem lite hårdare än vanligt, bara ag får äta dem. Men det är klar, de kanske blir sega då.

• Mickis74

Nä, inte specifikt just så....men det står ju om skaldjur generellt.

• LillSkruttet

jo, sant. Men som sagt, kanske är ok om jag toksteker dem.

• Mickis74

ja, då är det kanske ok

• Comedia

Men nu har du ju dem liggande i frysen, så eventuella listeriabakterier har ju redan dött!

Käka på! Jag tyckte också att receptet i Buffé lät supersmarrigt!! :D

• Duckan74

Jag stekte pilgrims i panna så de var varma rakt igenom och åt utan att få dåligt samvete. Som nämns ovan, det står inget om dem och de är inte råa om de steks.

• LillSkruttet

Mmmm.... Då ska här lagas pilgrimsmusslor ska ni veta!! mumma!!!!

• TorpSara

Listeria dör INTE i frysen!

• LillSkruttet

TorpSara: Var inte orolig, jag ska steka dem ordentligt så de blir varma rakt igenom.

• tirre80

Yes, ät och njut. Alla skaldjur som är tillagade är ok. Det är värre när man ammar så passa på!

• Lola Jämtland

Hämtat från slv.se

"Listeria monocytogenes tillhör bakteriesläktet Listeria, och kallas ibland bara listeria. Listeria är vitt spridd i naturen och kan därför lätt smitta livsmedelsanläggningar och därmed en rad olika livsmedel. Bakterien tål höga salthalter men dör i sur omgivning, till exempel ättiksinläggning. Listeria växer snabbt vid rumstemperatur men växer också vid kylskåpstemperatur. Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning. Listeria ger inte ifrån sig några varningssignaler som dålig lukt eller smak. Observera att upphettning i mikrovågsugn ofta blir ojämn. Rotera därför fatet eller blanda om maten någon gång under upphettningen. Vanlig ugn är att föredra om större bitar eller satser av mat ska upphettas."

//Nedräkningen har börjat....
  • Lola Jämtland
    tirre80 skrev 2006-08-21 11:05:51 följande:
    Yes, ät och njut. Alla skaldjur som är tillagade är ok. Det är värre när man ammar så passa på!
    Vad är värre när man ammar????
    //Nedräkningen har börjat....
  • Comedia

Lola, Lola, vad du är klok. Jag tänkte ju på mask och sånt. Det är ju därför man fryser fisk!

Däremot så borde väl en pilgrimsmussla vara som sushi, det får man äta för att färsk fisk alltid hinner förbrukas innan listeria hinner utvecklas i farliga mängder.

Svar på tråden Pilgrimsmusslor ok?