• Mini Vera

    Svårt att få utlösning

    Jag och min sambo har de senaste månaderna pratat om att äntligen starta vår familj. Vårt problem är att han får orgasm under sex men har väldigt svårt att få utlösning. Är det någon mer som stött på det här problemet? I vanliga fall säger han att det inte spelar någon roll men nu verkar det som det är ännu svårare för honom eftersom det nu finns press att han "måste" få utlösning. Jag undrar dessutom om kvaliteten på spermierna eftersom det verkar vara bäst om man fått utlösning 2-3 dagar innan man försöker bli med barn. Min sambo har inte fått utlösning på ca två månader. Vet någon vad som händer med spermierna utan utlösning? Finns det någon risk för medfödda skador på barnet eller är det så att spermierna bara blir "sämre på att simma"?

  • Svar på tråden Svårt att få utlösning
  • ellet

    Hejsan, jag har ingen erfarenhet alls på det här ämnet men jag tycker att du ska kontakta en läkare eller en barnmorska för att få mer korrekta svar!

    Lycka till!!

  • stina83

    finns ju en del killar som får utlösning men spermierna lägger sig någon annanstans!! tycker ni ska söka och se vad de säger!!

  • Velan

    Vi har nästan samma problem. Min man har svårt att få utlösning (alltså ingen orgasm öht) men det beror på en medicin han har ätit. Det är fruktansvärt frustrerande när man vill men inte kan. Pressen på att man måste komma vid just en speciell tidpunkt är ju också väldigt jobbig och gör det hela värre med prestationsångest som följd. Nu har han i alla fall slutat med den medicinen och grejen börjar funka igen...

  • pemi

    Tycker ni ska ta kontakt med en urolog för utredning.

    Ni behöver INTE vara orolig för skador på barnet iaf, spermiernas genetiska uppsättning ändras inte pga långt mellan utlösningarna. Skulle de inte vara dugliga så tar de sig inte in i ägget heller.

  • Mini Vera

    Skönt att höra att vi inte är ensamma!

    Så det kanske kan vara dax att besöka en urolog. Vet bara inte hur jag ska ta upp det med honom. Han känner sig urusel som det är, att han inte är en "riktig" man. Han har alltid haft problem med att få utlösning och har dessutom ätit antidepressiva under de sista åren vilket har gjort hans problem mycket värre. Man kanske skulle höra med hans läkare om man kan byta sort eller dra ner på antal tabletter eller styrkan.

    Det var skönt att höra att "åldern" på spermierna inte spelar ngn roll. Detta har oroat mig ganska mycket eftersom jag läst så många gånger att det är bra om han fått utlösning 2-3 dagar innan ägglossning.

    Ska invänta rätt ögonblick och diskutera ett besök till urulogen med min pojkvän.

  • OC1

    Hej!

    Kontakta Ulrik Kvist på Karolinska. Om det är retrograd ejakulation, så finns det hjälpmedel. Vanlig allergimedicin som Disofrol och Rinexin innehåller ett ämne som kallas för sympatometika. Det ämnet hjälper "slutarmuskeln" att sluta till så att sperman kommer ut, istället för att det hamnar i urinblåsan. Används kontinuerligt på diabetiker, vilka ofta dras med detta problem.

    Det har hjälpt mej. Så jag och min sambo har gått från IVF till att "jobba hemma" istället. Betydligt trevligare!

  • fiffi84

    Velan vad äter din man för medicin eller har ätit? Min man äter tradolan och det påverkar honom så att han har svårare att få utlösning. Men det ska tydligen inte påveka sperma produktionen. Det är ju bra i alla fall.

  • Velan

    Fiffi84:
    Min man har ätit Lyrica. Tyvärr kunde det ev. också ha negativ inverkan på spermiernas kvalitet och det vill vi ju undvika! Nu har han som sagt slutat med medicinen men han har ändå haft lite dålig lust på sistone. Jobbigt för mig som vill hela tiden och blir "ratad" hela tiden! Men jag måste ju acceptera om han inte vill. Och jag har ju ändå inte ÄL nu. Men SEN... då är det bäst att han vill!!!

Svar på tråden Svårt att få utlösning