• Klara69

Kontraströntgen av livmodern

Pga upprepade missfall ska jag imorgon in för att göra en kontraströntgen av limodern. Ni som har gjort en sadan röntgen - beratta hur det var, snalla. Jag har förstatt att det ar en ganska obehaglig upplevelse. Jag har fatt penicillin som jag ska ta ikvall, plus ibuprofen och valium som jag ska ta imorgon.

• Svar på tråden Kontraströntgen av livmodern
  • jansson77

Jag gjorde kotraströntgen i maj för att kolla mina äggledare. Jag vill inte skrämma dig men det känns rejält och gör ont.
    Men går realtivt snabbt.
    Det jobbigaste för min del var när dom skulle föra upp katetern med vätskan, det kändes tydligen lite som att föda barn, just den smärtan. Fast lite kul är det väl att man fått prova på hur det känns

Lycka till!

• tifox

hej! har oxå gjort det och på mig kändes det ingenting!
    så det är olika från person till person.
    så oroa dig inte, det går nog bra!
    lycka till!

• Klara69

Jag gillar tifox's svar bättre än jansons

Fick ni något lugnande (som typ Valium) innan? Jag har aldrig tagit Valium så jag vet inte hur det kommer kännas...

Någon mer som har erfarenhet?

• looby

jag har gjort det två gånger, senaste förre veckan.Fick voltaren 10 min innan.Gjorde inte mycket ont, kändes bara lite gran när katetern fördes in.Lite mensvärk efteråt.Inget att oroa sig för jag lovar!

• ia1

Måste tyvärr hålla med Janson, det gör ont. Men det är nog lite beroende på person till person. Jag har stopp i båda äggledarna så vätskan kunde inte ta sig ut i buken som den vanligtvis gör, vilket medföljde kraftig smärta naturligtvis.

I "vanliga fall" har jag förstått att det inte ska kännas alls lika mycket som det gjorde på mig, så försök att inte oroa dig helt enkelt!
    Gör det ont, kommer du få hjälp med smärtan - det vet du.
    Lycka till!!

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • matte till Bellman

Hej! Jag har gjort som Jansson. Kontraströntgen av äggledarna. På mig gjorde det ont när de skulle upp med själva katetern. Håller med Jansson, lite som att föda barn kan jag tänka mig. Det kändes som stötar på något vis. Själva spolningen sedan kändes på mig knappt. Lite molande mensvärk, men jag hade inte stopp så det kan bero på det. MEn som sagt, smärtgränsen är olika för alla. Jag fick lugnande och morfin under tiden. Snurra härligt i huvudet=) hihi. Det kommer att gå bra! Lycka till!!!

• Pess

Jag fick ingenting...Inga tabletter och annat heller Gjorde INTE ont. Ett LÄTTARE snabbt övergående obehag.

• Klara69

Jag får hoppas att det inte blir alltför eländigt...

Tack igen för era inlägg!

• camomillis

Jag tyckte inte heller att det gjorde ont! Det kändes lite, men var inte smärtsamt alls (är jättelarvig annars så jag förväntade mig det värsta)
    Jag fick en voltaren supp innan.
    Min gyn som jag gjorde det hos är mkr erkänd här i stan, hon sa att hon för statistik på alla som gjort HSS. Man får sätta betyg från 0-3, där 0 är att det kändes ingenting alls o 3 betyder att det var överjävligt. Jag satte 1. Hon sa att under hennes år så har endast 5st satt 3, ca 15% 2 o resten 0-1.

Lycka till!!

• Betty2

Jag har gjort kontraströntgen av äggledarna under fertilitetsutredningen. Fick ingen smärtlindring eller lugnande tablett. Det verkar ju vara individuellt hur det känns, och på mig gjorde det ont när de skulle föra in katetern. De använde någon typ av ballong(?) tror jag för att hålla livmoderhalsen öppen, och det var då det gjorde ont. (Gynekologen sa att de gör på samma sätt när de sätter in spiral, så jag bestämde mig för att aldrig använda det. ) Själva spolningen gjorde inte ont, kanske för att jag inte hade något stopp.

Men det jag vill ha sagt är att hade jag fått smärtlindring och lugnande hade det säkert inte varit lika jobbigt. Så om du skulle vara en av oss som får ont pga ingreppet så hoppas jag att du ändå inte känner så mycket, tack vare tabletterna du skall ta innan. Jag har fått lugnande tablett inför äggplock vid provrörsbefruktning och det har hjälpt väldigt mycket. (Har blivit väldigt avslappnad av dem, säkert större risk att det gör ont om man ligger och spänner sig.)

• camomillis

Jag hade ett litet stopp i äggledaren på ena sidan, som hon spolade bort.
    Håller med Betty2 om att själva införandet inte va så behagligt, men mest för den där grejen de "spänner isär" en med. Men ont tycker jag inte att det gjorde, utan mer obehagligt.

• Klara69

Nu ar det gjort! Och det gick riktigt bra Lite mensliknande smartor bara och jag tror det hela gick pa mindre an 10 minuter. Nu kan jag pusta ut! Tack for alla er anlagg!!

Svar på tråden Kontraströntgen av livmodern