• felicia76

Mitt tandkött blöder så fruktansvärt, någon som har tips på vad man kan göra?

Jag har köpt tandtråd och det hjälper lite men det är riktigt äckligt att ha blödande tandkött. Har aldrig haft det tidigare innan jag blev gravid.
    Är detta vanligt? Har för mig jag läst om det någonstans tidigare...

• Svar på tråden Mitt tandkött blöder så fruktansvärt, någon som har tips på vad man kan göra?
  • Tisseltott

Man blöder ju lättare näsblod när man är gravid så det har säkert med blodkärlen att göra.

• Bumsan80

Det finns något som heter graviditetsgingivit och det betyder inflammation i tandköttet. Dels beror det på hormoner men sedan beror det också på att man inte håller tillräckligt rent. Var mycket noga med din munhygien, tandborstning samt tandtråd. Tänk på att borsta vid tandköttskanten även om det är ömt och blöder så du får bort alla bakterier. Man kan skölja med anibakteriella lösningar som finns på apoteket. Tec Corsodyl eller Listerine- Uppsök gärna en tandhygienist som kanske kan hjälpa dig. Du kanske har tandsten som också irriterar tandköttet. Men som sagt var, det viktigaste är att hålla rent!

• Carolinejosefine

Kolla upp det hos en tandläkare/tandhygenist, de kan säkert rekommendera hur man ska göra, kan behöva rensas lite, eller något

• salvavinnie

Hej, jag har samma problem, blödande tandkött är riktigt äckligt. Kan bara instämma med Bumsan80, det är exakt de råden jag fick hos tandläkare - håll rent!

Jag bytte t ex till en eltanborste med mjukt borsthuvud istället för vanlig tandborste och använder tandtråd efter varje måltid och det har blivit MYCKET bättre, nu blöder jag knappt alls!

Lycka till

• elefanthonan

Jag hade oxå problem med blödande tandkött för ett par veckor sedan,bytte då ut eltandborsten(fast jag tror att den var skonsammare),mot vanlig tandborste.Sköljde munnen med jod varje kväll under en veckas tid o vips så var man fin i munnen igen.

• Kaninen

Jag har det likadant och var till tandläkaren i förra veckan. Hon sa att det är bra om kan komma till en tandhygienist under graviditeten så att det hålls rent lättare samt rådde hon mig att köpa fluorsköljning. Hon petade på mitt tandkött och det började så klart att blöda så hon sa : Stackars dig jag petar knappt någonting ändå blöder du. Det är inte så mkt att göra åt tandköttet förutom att föda barnet.

• kålle och ada

jag kommer från tandläkaren nu och jag hade inflamerat tandkött och fått tandsten ussch vad äkligt tänkte jag...men eftersom jag ej kan borsta dem riktigt,pga kvälvningar, så blir det så..hon sa att jag skulle ta till med tandtråd och skölja med flour,att det blöder kommer gå bort om man använder tandtråd.
    Lycka till

Svar på tråden Mitt tandkött blöder så fruktansvärt, någon som har tips på vad man kan göra?