Jag blir utnyttjad som praktikant! *förbannad*
Jag är gravid i vecka 29 och har precis börjat praktisera på en lokaltidning här i staden. Jag har tidigare frilansat för tidningen så de vet redan om att jag har talang och kunskaper. Nu till problemet; tidningen utnyttjar praktikanter pga små medel. Eftersom det är en gratistidning har de snart inte ens råd med de få anställda som de har i nuläget, utan har börjat använda sig av praktikanter för att få saker och ting gjorda. Jag har satt upp mig på en praktik fram till slutet av oktober (ska ju föda i början av november) men nu börjar jag känna att jag vill avbryta praktiken och gå hemma istället (min pojkvän håller med mig eftersom jag blir utnyttjad på tidningen). Igår kväll fick jag ett mail från chefredaktören där han skrev att jag har helgjour nästa helg (tidningen ges också ut på nätet, så de behöver någon där varje helg som uppdaterar nyheter på hemsidan). De har alltså satt upp mig, som är praktikant, på att jobba helg!! Enligt avtalet med AMS gäller praktiken vardagar, åtta timmar om dagen, helger ingår absolut inte i dealen. Jag blev så arg och skrev tillbaka att de omedelbart ska ta bort mig från listan. Då blev jag uppringd av chefen som försökte övertala mig till att stå kvar på listan i alla fall. Maken till fräckhet...han sa: ja men Kleven och Krister tar ju helgjourera utan problem (Krister är en annan praktikant). Och då tänkte jag; ja, för att Krister är en rövslickare (ursäkta språket) som tror att han kommer anställas av er om han smörar tillräckligt mycket.
För övrigt har den här Krister varit praktikant på tidningen sedan augusti förra året och så får det väl inte gå till!? Vad skulle ni göra i min situation???