• Leeloo

Foglossningsbälte?

Jag är i v 15 och har redan börjat känna av foglossningen. Det känns inte så kul med tanke på att jag arbetar på förskola och där är det knappt en lugn stund. Så jag funderar på ett sånt där bälte som man tydligen kan få hyra eller köpa. Vart vänder jag mig? Bm eller en sjukgymnast? Måste man ha remiss till sjukgymnasten? Vet nån vad ett sånt bälte kostar?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Foglossningsbälte?
  • Cocobahia

Jag fick prova ett sånt bälte hos min BM och hon berättade vart jag kunde köpa ett (kommer inte ihåg vad företaget hette nu..). Har för mig att det kostade runt 250 kr. Men jag testade att knyta en sjal runt höften istället och det funkade oxå!
    Tråkigt för dig att redan känna av foglossning

• marlene23

du kan gå hos sjukgymnast upp till 8 ggr utan remiss, men du får ju betala det själv. (även med remiss får du betala) kolla upp sjukgymnaster i ditt område och ring dit och boka tid.. det är ofta ganska lång väntetid dock! du kan köpa ett sånt bälte på barnens hus om jag inte minns fel.. men annars kan det hjälpa att knyta en scarf/halsduk hårt över höfterna ett tag, när du promenerar osv..

• Tulipa

Jag vände mig till sjukgymnasterna. Det var bara att gå dit utan att boka tid. De hade även intro-gympa där de gick igenom bra övningar.

Lycka till!

• Leeloo

Ja det känns inte så roligt, men jag har haft turen att inte må illa en enda dag så det här är väl "straffet".

• Crazy Baby

Hör med din bm hon kan nog hjälpa dig!

Såg i din pres att du bor i Stockholms området! På Sankt Eriksgatan ner mot Sankt Eriksbron finns det en affär som säljer rehabiliteringssaker. Där säljer de ett jättebra bälte, lite dyrare än det som rekommnderas av BM, men det är också tusen gånger bättre! Affären ligger på samma sida som Västermalmngallerian.

• Leeloo

Ok ska nog försöka få tag i min bm så kan hon lotsa mig vidare. Det blir ju så konstigt när man inte ska träffa henne förän i v20 eller så, men så har man funderingar och sånt innan det, och då får man sitta och ringa. Jaja, ska ringa henne nu och se vad hon säger.

Tack för era svar!

• columnavertebrae

Leeloo!

Hej! Jag har läst om dina besvär o rkeommenderar dig att gå till en sjukgymnast - du behöver ingen remiss, kostar 140kr första besöket, därefter 70 - som får undersöka dig. Hon/han provar oxå ut SI-ledsbälte åt dig, så att du fåt rätt storlek, och kan också tipsa dig om bra stabiliserande träning, som i sig är smärtlindrande.
    Lycka till!!

• Flingan 0

Leeloo!

Jag har ett stödbälte Över, det jag tror du menar. Maila om du är intresserad

// Linda

• Leeloo

Är det inte olika storlekar och så? Vad skulle du vilja ha för det i så fall? Och vilken storlek är det?

• Borbuleta

Jag använde ett ca 8 cm brett elastiskt band med kardborrar som inköptes hos sjukgymnast för 185:-.
    Har hjälpt mig bra, dock är det lite "hårt" och inte så snyggt eftersom jag tyckte det var för obekvämt att ha det innanför byxorna. Men under promenader och när jag haft besvär har det avlastat bra. Fast det låter ju som om det finns bättre bälten att prova ut hos sjukgymnaster.

Kom bara ihåg att "hålla ihop bena"...
    När du reser dig ur bilen eller sängen ska du först samla ihop båda benen och belasta höfterna jämnt med båda fötterna ihop på golvet. Att ta sats och resa dig upp på ett ben vridandes kroppen som du gjort innan kan du göra efter förlossningen igen... Trist och det tar tid att vänja sig vid nytt men det gör att det inte blir värre.

Svar på tråden Foglossningsbälte?