• Annis 77

Pastöriserad Chevre

Någon som vet om det är okej att äta pastöriserad chevré under graviditet ?

• Svar på tråden Pastöriserad Chevre
  • Hannah76

Det kan väl vara listeria-risk fastän osten är tillverkad av pastöriserad mjölk? Jag avstår.

• Annis 77

Okej tack då vet jag att det är ok!

• tirre80

Jag har ätit det under hela grav. Enl Bm helt ok.
    Det är ju nästan enda osten man kan äta på ostbricka och ost är min favorit!

• Fru B

Enligt livsmedelsverket kan ostar som gjorts på pastöriserad mjölk innehålla listeria, eftersom det är i själva ostframställningen det bildas bakterier. Livsmedelsverket rekommenderar att man avstår.

• Fru B

Om du är sugen på Chevre, gör en varmmacka i ugnen, då är ju all ost ok!

• phoebs

Men, öhh...det är väl ändå pastöriserade ostar som är ok att äta? Nåja, jag fortsätter äta det när jag känner för det. Men, det valet är ju upp till var och en.

• Fru B

Citat från livsmedelsverket kostråd för gravida:

Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

• phoebs

Ok, Fru B. Stressar dock inte upp mig så mycket i all fall. Har dock avstått från de ostarna som du räknar upp.

• Fru B

Alla gör som de vill! När jag väntade mitt första barn så sade de att det var ok med ostar gjorda på pastöriserad mjölk, det är därför jag kom ihåg det nu, eftersom detta var ett "nytt" kostråd!

• salvavinnie

Äter den inte kall men däremot upphettad, då är det riskfritt!

Svar på tråden Pastöriserad Chevre