• Fru Höstlöv

Kattsanden klumpar sig inte.

Halloj, om du klurar ut det här vore jag tacksam, för jag har slitit mitt hår och funderat ett tag.

Vi har en jättebra kattsand som vi har haft i 4år till våra katter, den klumpar sig när katterna kissar. Men den senaste månaden kanske så har inte klumparna hållit ihop när man tar upp dom med spaden utan smulas sönder.
    Nån som har någon aning om varför? Kan det bero på maten? (Vi har Royal Canin Indoor) Eller kanske en sjukdom eftersom det bara är en av katternas klumpar som gör så här?

Vore tacksam om nån visste nåt, för själv har jag ingen aning hur jag ska lösa problemet. (Ska ringa till vetrinären och fråga om ingen vet direkt vad det kan vara)

• Svar på tråden Kattsanden klumpar sig inte.
  • Birgitta2

Ibland är kvaliteten bättre eller sämre på samma kattsand. Vi hade en kanonsand under två år som plötsligt inte alls klumpade sig. Zoo-affären hade fått massor av klagomål. De tog ur den ur sortimentet direkt, därför att det visade sig att tillverkaren började slarva med "råvarorna".

Att det verkar som om det bara är ena kattens urin som klumpar sig och inte det andra... det tror jag inte på. Däremot kan de ju gå sönder lite, spricka ngt osv, när de är och krafsar i sanden, och så går de sönder när du tar upp dem ur spaden.

• Ella174

Var står lådan? Är sanden utsatt för hög luftfuktighet? Det försämrar oftast sandens uppsugnings- och klumpförmåga.

• Fru Höstlöv

Vi har två lådor till våra två katter, en står i badrummet och en står i vår klädgarderob. Samma sker i båda, vi rengör dom varje dag.

• skorpionen80

Rengör ni direkt efter att katten kissat? Om man låter det stå en liten stund, 10-15 min brukar räcka, så håller klumparna bättre.

Svar på tråden Kattsanden klumpar sig inte.