• Kange

Ni som gjort tidigt vul

vad har de sagt om chanserna att graviditeten skall gå bra efter att allt sett bra ut på vul:et - och i vilken vecka var ni i då?

Gjorde själv ett tidigt vul i vecka 9+3 där allt såg bra ut - hoppas nu att det skall fortsätta på det viset. Vår läkare sa dock inget om chanserna utan bara att oftast går det bra när det ser bra ut vid denna tid...

Tacksam för alla inlägg!

• Svar på tråden Ni som gjort tidigt vul
  • Funderaren

Om allt ser bra ut så är risken för mf lika liten som efter v 12.
    Grattis och lycka till

• Kange

Tack! Det värmde. Har inte varit orolig men så plockade jag ogräs hela lördagen och var helt utslagen på söndagen, fick då sådan ångest och fick också för mig att det inte kändes likadant som tidigare i magen....nojjig till tusen!

Vet ju av erfarenhet att mf upptäcks/sker oftas betydligt tidigare än i vecka 10 - även om det kommer ut först veckor senare....men men, så blir jag sådär nojjig ibland..

Ja, ja tack för ditt svar "Funderaren" !!

• Teskedsmamman

Om man ser ett hjärta i vecka 9 sjunker missfallsrisken till 1-5%

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Atris75

Hej!
    Var faktiskt på akuten igår för en liten blödning i v 8+0. Hjärtat pickade, kotten växte som den skulle så ingen oro (tyckte hon, jag...).

I det sammanhanget berättde gynekologen att kritiska veckor är 5, 8 och 10. Man vet inte riktigt varför men man ser att MF-statistiken är högst då. Har man klarat sig förbi v. 10 brukar det gå vägen. Eftyer v. 12 minskar ju MF-risken betydligt!

Lycka till!

• Yasmine

Vi gjorde vul i v 8 och i v 9 och jag tror att de sa att om man ser ett pickande hjärta så är risken bara 5% att det ska sluta i missfall. Lycka tilL!

• Jenslund

Vi var på VUL i v.8 och allt såg bra ut, BM sa då att risken för MF var lika liten som när man passerat v.12. Är nu i v.28

Lycka till!

• Miss Bubbelgum

Min läkare sa att när man har gjort tidiga vul (jag gjorde i v 7 + 9) och allt ser bra ut är risken för mf extremt liten. Hon menade att de flesta som får missfall normalt inte har gjort tidiga vul, men hade de det hade de troligtvis redan då sett ngt fel.
    Lycka till!

• camomillis

Hej o stort grattis till din graviditet!
    Ville bara säga att jag fått höra att det inte finns några speciellt kritiska veckor av min spec.gyn, utan han sa bara att såg allt bra ut i tidiga veckorna redan så är det det samma som att vara i v.13
    När jag va där i v.9 på vul sa han tom att "skulle du få missfall nu så räknas det som sent missfall" För då skulle det krävads något speciellt, precis som orsaken är när det blir sent missfall.

Skickar en länk till en tråd jag startade när jag va i första trimistern o va orolig. Den hjälpte mig massor! Brukade gå in där o läsa några inlägg när jag va orolig, så kändes det bättre på direkten.
    www.familjeliv.se/Forum-2-7/m10403892.html

Svar på tråden Ni som gjort tidigt vul