• skogsblomma

Frågor om föräldrautbildning!

Jag tycker det är svårt att hitta info på nätet och vill gärna höra vad ni vet om föräldrautbildning, alltså sådan där, där man får lära sig mer om förlossningen, göra andningsövningar och diskutera allt möjligt kring graviditet och det nyfödda barnet.

Ni får hemskt gärna dela med er oavsett om ni själva gått en sådan utbildning eller om ni "bara" tagit reda på fakta.

1.Brukar MVC erbjuda utbildningen eller är det något man får söka upp själv?

2.Är det gratis?

3.Ungefär hur lång tid/ hur många gånger brukar det vara?

4. Är det vanligast att det är på kvälls- eller "arbetstid", eller brukar man kunna välja det själv?

5.När i graviditeten är det lämpligt att börja gå en sådan "kurs"?

6.Sist men inte minst, tycker ni som gått en sådan utbildning att den var givande? Vad har behandlats?

• Svar på tråden Frågor om föräldrautbildning!
  • Crazy Baby

Som förstföderska erbjuder MVC vanligtvis föräldrautbildning!

2.Är det gratis?
    Kostar ingenting!

Väldigt olika, vår var endast 2ggr á 3 timmar åt gången!

4. Är det vanligast att det är på kvälls- eller "arbetstid", eller brukar man kunna välja det själv?
    Kan nästan garantera att det är dagtid och du får nog inte välja!

Man blir kallad i slutet av graviditeten, runt vecka 25-30 om jag inte minns fel!

6.Sist men inte minst, tycker ni som gått en sådan utbildning att den var givande? Vad har behandlats?
    Totalt meningslöst, MEN det beror nog på den mödravården jag gick! Vi var tre par som såg två gånger och det var inga nyheter som sas alls! Har du läst lite angående förlossning och smärtlindring så är det 6 timmar av ditt liv du aldrig får tillbaka!

MEN som sagt jag tror nog att det finns de som har fått mycket mer givande föräldrautbildning än vad vi fick!

• Göta Holm

1. Vår MVC har gett oss info om kurser. Men jag har sett att det finns fler kurser att gå.

2. Den ena (en förlossningsförberedande) är gratis. Sen hade dom en föräldrakurs som kostade dryga 1000-lappen.

3. Förlossningsförberedande är tre gånger på kvällstid. 17.30-20.00

4. vet ej

5. Förlossningsförberedande skulle vi gå så sent som möjligt tyckte BM annars hinner vci glömma bort!

6. Har inte gått den än.

Vår MVC är Barnmorskegruppen i Göteborg.

• skogsblomma

ok, lät ju inte så toppen, men gavs det inte utrymme till frågor och diskussion?

• skogsblomma

Mitt sista inlägg var svar på Crazy babys inlägg!

• LadyHell

när sambons bror skulle ha barn så har jag för mig ett tillfälle när det var eftermiddag/kväll (osäker på exakt)så det är nog olika på vart man bor.

ska till BM på onsag så ska fråga

• Ellien

Hej! Ska försöka svara på hur det var för mig

Japp, MVC ordnade en grupp och skickade en inbjudan.

2.Är det gratis?
    Jajamensan

Vi träffades tre gånger ca 2 h per gång. Men det var precis innan semestern. I normala fall brukade det vara 4-5 träffar och lite kortare tid.

Våra träffar började vid 14-tiden. Mitt MVC är inte så stort så de anordnar bara en "omgång" i taget. På större orter finns det kanske alternativ.

Våra träffar började runt v. 30

Informationen i sig var inte det mest givande. Det roligaste var att träffa andra blivande föräldrar som bor ungefär där jag bor. Under träffarna pratade vi om förlossningen och allt som hör därtill (förberedelser, smärtlindring etc) och om den första tiden med den nya familjemedlemmen. Som sagt så tyckte inte jag att själva informationen gav så mycket, men det var trevliga träffar.

• skogsblomma

No Ka Oi

Är alla de kurser du talar om i MVCs regi, även de som kostar?

• skogsblomma

Ellien

Det är lite så jag har föreställt mig också, att det är ett tillfälle att träffa fler i samma sits. Kan det rentav vara så trevligt att man kan lära känna nya vänner? Vi kommer nyss ha flyttat till en ny stad när vi ska gå föräldrautbildningen, så det vore ju en bonus.

• Göta Holm

Den som kostar är i MVC's regi. Den som inte kostar vet jag inte, den behövde man inte anmäla sig till och är på Östra. Fast det var samma "lärare" till båda. Tilläggas kanske att Branmorksegruppen är en privat MVC fast jag betalar inget, dom är anslutna till vården. Men lite extra grejer som kurs och sånt kostar.

Svar på tråden Frågor om föräldrautbildning!