Om du menar att föda med hjälp av profylaxandning, så JA! Det går! Men det är klart, att påstå att det inte gör ont är väl att ta i. Visst gör det ont, och visst är det jobbigt, men så länge man inte ser smärtan som ett problem, så går det alldeles utmärkt att föda med enbart andning och andra naturliga smärtlindringsmetoder (som värme, bad/dusch, akupunktur). Jag gjorde det, och jag är jättenöjd med min förlossning.
Jag tycker faktiskt att Anna Wahlgrens bok är väldigt vettig, bara man inte tar hennes "recept" som den enda metoden, eller att man måste göra exakt som hon föreskriver. Man tar det som man tycker låter vettigt och använder det som en grundtanke i sin barnuppfostran.
För att ta ett exempel har jag testat att amma enligt standardmetoden. (Ellen är snart en månad gammal). Hon vill inte alltid som jag vill, vilket resulterar i att det inte alltid blir exakt som det beskrivs i boken. Men jag försöker se det mer som en bra grundtanke att små barn ska ha mat, mycket mat, och sen ännu mera mat. Ellen ska vara riktigt mätt innan hon somnar. Och det funkar! Hon sover 3-5 timmar åt gången, vilket innebär att jag bara måste upp och amma en gång per natt. Jätteskönt!