• Paddington

Nån som fött enl. Anna Wahlgren-metoden?

Undrar om det är någon här som har fött barn enligt den metod Anna Wahlgren tar upp i sin Barnaboken? Funkar det isåfall? Alltså, är det så bra som hon säger? Undrar också om ni håller med om resten hon tar upp i sin bok. Det känns som om en del saker är för bra för att vara sanna...

• Svar på tråden Nån som fött enl. Anna Wahlgren-metoden?
  • anna25

Om du menar att föda med hjälp av profylaxandning, så JA! Det går! Men det är klart, att påstå att det inte gör ont är väl att ta i. Visst gör det ont, och visst är det jobbigt, men så länge man inte ser smärtan som ett problem, så går det alldeles utmärkt att föda med enbart andning och andra naturliga smärtlindringsmetoder (som värme, bad/dusch, akupunktur). Jag gjorde det, och jag är jättenöjd med min förlossning.

Jag tycker faktiskt att Anna Wahlgrens bok är väldigt vettig, bara man inte tar hennes "recept" som den enda metoden, eller att man måste göra exakt som hon föreskriver. Man tar det som man tycker låter vettigt och använder det som en grundtanke i sin barnuppfostran.

För att ta ett exempel har jag testat att amma enligt standardmetoden. (Ellen är snart en månad gammal). Hon vill inte alltid som jag vill, vilket resulterar i att det inte alltid blir exakt som det beskrivs i boken. Men jag försöker se det mer som en bra grundtanke att små barn ska ha mat, mycket mat, och sen ännu mera mat. Ellen ska vara riktigt mätt innan hon somnar. Och det funkar! Hon sover 3-5 timmar åt gången, vilket innebär att jag bara måste upp och amma en gång per natt. Jätteskönt!

• Paddington

Ok. Jag har ju inga barn ännu men jag tycker att det jag läst hittills i hennes bok verkar väldigt klokt. Så jag ska nog försöka att följa många av hennes råd. Men som du säger så ska man nog inte följa dem slaviskt. Nån som provat hennes råd om "insnörning" av magen förresten? Fler svar önskas!

• Babette

Nyfiken på denna bok! Är det en bok för både under gravideten och efter?
    Vad heter den och finns den att köpa i alla bokhandlar?

Mvh Babette

• Paddington

Den heter Barnaboken. Och den finns nog lite här och där. Det har precis kommit ut en ny upplaga. Den tar upp både själva graviditeten och efteråt. Mest efteråt. Hur man ska sköta bebisen. Har inte läst så mycket än men jag gillar verkligen det jag läst.

• Linda1976

Den finns att beställa på Adlibris.se jättebilligt... Jag läste den för flera år sen innan bebis var aktuellt, och det jag minns bäst är det hon skrev om förlossningen. Man ska ANDAS ut bebisen med magmusklerna inte krysta ut den med "bajsmusklerna" (vaddå omskrivningar ) Och det tycker jag verkar vettigt.... Ska köpa nya upplagan, den verkar bra! Mycket uppdateringar och så!

• Japp

Jag födde båda mina första barn med hjälp av profylax kursen och det fungerar ypperligt. MEN, visst fan gör det ont Kram

• Evangeline

Jag tycker hon är vettig. Sen får man ju såklart ta allt med en nypa salt, men det gäller väl det mesta. Hon tänker vettigt om små barn och jag som gillar lite regler och ordning anammar gärna hennes "tänk".
    Har använt Barnaboken som guide för alla mina tre tjejer - med egna modifikationer såklart - och gillar den skarpt!

• 70an

Jag använde mig oxå av den metoden när jag födde min dotter för nästan 8 år sedan. Jag tyckte att det fungerade bra, visst hade man otroligt ont, men andas man rätt så försätts man i något slags trans. Jag gick in helt i mig själv och blev tokig om någon försökte ta sig in i min "puppa" och störa min koncentration på andningen.
    Det kändes jättebra efteråt, men jag förstår även dom som vill ha all bedövning som finns!!!

• Majälva

Personligen var jag heligt förbannad på AW efter min förlossning, just för att jag läst hennes "metod" (egentligen inte hennes: "att föda barn utan smärta" av Pierre Vellay, beskriver Lamaze-metoden som den franske läkaren Lamaze utvecklade).

"Lägg dig i hårdträning, så går allt bra", "Man behöver inte ha ont" och "Efteråt var jag i kanonform" (kul för henne då).

Jahaja, dessa hurtiga utrop är det sista jag vill höra när jag just varit nere och vandrat i dödskuggans dal. Snacka om att skuldbelägga modern. Jag var förbannad och besviken på henne och hennes gelikar, samtidigt som jag kände mig som en usel föderska och kvinna.

Alla upplever sin förlossning olika. För Anna funkade det så, och det gör det för en del andra också. Men hon ska inte låta påskina att detta gäller alla kvinnor.

• Majälva

Alltså, det som gör mig förbannad är att hon får det att låta som det är ens eget fel att det gör ont.
    "Skyll dig själv för att du inte tränade tillräckligt."

Svar på tråden Nån som fött enl. Anna Wahlgren-metoden?