lönefråga
finns det nån hemsida där jag kan kolla hur mkt jag får i lön(diskare)
finns det nån hemsida där jag kan kolla hur mkt jag får i lön(diskare)
e du diskare inom kommunen eller inom hotell och restaurang??
innan du kan kolla det ska du ta reda på om din arbetsplats har kollektivavtal. har de inte det finns det inget som säger vad du ska ha i lön. du kan aldrig hävda lönen som finns i kollektivavtalet då. arbetsgivaren kan själv bestämma. så det viktiga i detta läget är att du är med i facket och sen tar reda på om arbetsplatsen har kollektivavtal
hotell o restaurang och kollektivavtal finns
minimilönen för yrkesarbetande ligger då på 86.75 kronor i timmen det är den kategorin som du hamnar i.
har du arbetat några år gäller individuell lönesättning. dvs att du själv får lönehandla.
har du 6 års erfarenhet ligger minimilönen på 94.75 kronor i timmen
var hittade du den informationen??
jag sitter med i styrelsen i hotell och restaurang facket i halland.
så jag har kollektivavtalet hemma.
på hemsidan finns inte kollektivavtalet, men det finns annan information om du vill lösa
www.hrf.net
jaha ok. jag har varit på hemsidan men fann inte den info jag behövde, vilket var om lönen. har ca 6 mån erfarenhte, har blivit erbjuden 90kr/timmen.
då ligger du över minimilönen, vilket är bra. sen har väl vår bransch inte de högsta lönerna, med tanke på våra arbetstider och de slitet vi har att göra med.
började själv i disken på min arbetsplats, när jag började låg minimilönen på 63,94 och det var 2000. så vi har ju fått upp minimilönen endel när den nu 6 år senare ligger på 86,75.
har du fler frågor, så kan du bara höra av dig till min inbox eller skriva i gästboken.
lycka till på jobbet
kram