• H2O

Tips på bra CD med avslappning/andningsövningar inför förlossningen?

Halloj
    Med 2 månader kvar till förlossning börjar man ju undvikligen fundera en del på just det...

Någon som hört/köpt en BRA (och inte fånig/töntig/näbbstövel- och plyschbyxeaktig) CD med avslappning/andningsövningar speciellt framtagen för förlossningen?

• Svar på tråden Tips på bra CD med avslappning/andningsövningar inför förlossningen?
  • H2O

Jag funderar Oundvikligen på förlossning, såklart

Och puffar också

• Lilla Li

Vill också veta. Hjälper til!!

• P A

Sarah Brightman har gjort en del bra avslappnande musik, kanske kan vara något? Vi har en röd skiva där hemma, vet inte vad den heter men..

• H2O

Attans, jag kan ju inte streama med datorn här på jobbet, får vänta tills jag kommer hem, men tack för tipset Cillagbg, skall försöka senare under kvällen. Har du själv den CDn? Vad tycker du? Är det förlossningsandningsövningar med på den?

• Ebbiz

Det finns en samlingsskiva, dubbel-cd som heter "I väntans tider" som ska vara bra!
    På cd 1 är det fina visor/sånger framförda av diverse svenska artister. På cd 2 är det förlossningsförberedande avslappningsövningar samt sov-övningar om man har svårt att sova!

Finns att beställa på tex Ginza.se! Min BM rekomenderade den igår, så jag ska beställa den själv!

• Ebbiz

Så här står det om skivan:

"I Väntans tider"

Här finns vackra visor och sånger om barn, livet och kärleken - framförda av landets ledande artister. På bonus-CD'n finns förlossningsförberedande avslappningsövningar, sömnträning och avslappningsmusik.

• Linda1976

Jag tror det är bättre att ta med musik som man gillar och får kraft och energi av.... GIllar man inte panflöjter och gullegull (som du själv säger: näbbstövelvarning hihi) så gör man det nog inte då heller.

• Ebbiz

Linda1976:
    Jag förstod det som att hon ville ha avslappningsövningar INFÖR förlossningen, inte musik att ta med till förlossningen?! Eller missförstod jag?
    Skivan jag rekomenderade är väl till för att träna upp avslappning INNAN förlossningen.

Min BM rekomenderade den just för att lyssna som förberedande inför förlossningen!

• Lilla J

Jag har köpt i väntans tider. Är inte sådär förtjust i den sorten. Men jag måste medger att den gör inverkan. Det är avslappnande och skönt att sätta på skivan och lägga sej ner.
    Så jag måste verkligen rekomendera den oavsett vad andra säger...

• H2O

Hallåj
    Det jag var ute efter är mest någon skiva där man kan öva "förlossingsandning" och avslappning. Egentligen inte avslappning sådär allmänt, utan speciellt gjort för att man skall kunna koncentrera sig och andas rätt just under förlossningen. Som profylaxövningar på CD antar jag (nu har vi inte gått ngn profylaxkurs, så jag vet eg inte vad jag pratar om, men jag gissar).

Sedan har jag kanske tänkt ta med annan musik att lyssna på under förlossningen, kanske blandat med mjuk avlsappningsmusik.

Men det är alltså just det aktivt förberedande jag tänker på, och inte så mycket plingeliplongmusik a' la kineskrog.

Lite fler tips kanske?

• HasseH

Här är en från Mama Mia. Ingen aning om hur bra den är eller så, men det är den enda jag vet finns! Jag är själv lite skeptisk mot "valarnas sång", så om nån har ett tips på en skiva med avslappningsövningar UTAN delfiner, skogsljud eller panfljöt vore det intressant!

Texten nedan är klippt från
    www.mamamiashop.se/

Avslappnings CD

Så länge som vi använt profylax i föräldrautbildningen har avslappning ingått som en central del.
    Olika metoder har använts för att hjälpa den blivande mamman att aktivt träna avslappning. Metoden som passar de flesta heter autonom träning.
    Du tränar när och var det passar dig.
    30 Minuter Om Dagen är allt du behöver. Ta tillvara träningen
    som en "skön stund på jorden" - bara för dig.
    Avsätt tid att ägna dig åt din graviditet, där du kan tänka på det kommande barnet och att du snart blir förälder.
    Du får också tid att koncentrerat tänka på förlossningen.

Det kan i perioder vara svårt att slappna av.
    Ge inte upp. Vi som arbetar med förlossning vet att mental träning och avslappning kommer att göra stor nytta.

Även den blivande pappan har stor glädje av att lyssna på
    30 Minuter Om Dagen

Instruktioner: Mona Göransson, Leg. Barnmorska
    Musik: Valarnas sång (Björn Melander) Theta Förlag

Sid 1. Musik med text
    Sid 2. Musik

• Cittra

på biblioteket hittade jag en CD att låna. Det var mental träning med Uneståhl, gratis att testa..

• H2O

Vad bra, nu har jag några alternativ att kolla in. Tack alla för svaren.
    Fortsätt gärna tipsa om du vet någon annan bra CD om detta!
    Kram!

Svar på tråden Tips på bra CD med avslappning/andningsövningar inför förlossningen?