• Viclar

Hur mycket ersättning till 1 veckas-bebis?

Jag har precis varit på BVC och min dotter har inte gått upp som hon ska. Då sade barnsköterskan att hon ska ha 40 ml ersättnig, "ett rejält skrovmål", men 40 ml är ju knappt ngt alls. Kan det verkligen stämma? Det är första gången hon ska få det idag.

• Svar på tråden Hur mycket ersättning till 1 veckas-bebis?
  • missteddy

det kan nog stämma om du ammar henne först och ger henne sedan ersättning då behöver hon inte så mycket mer

• ebben

Var jag som du skulle jag prata med Bm på BBavdelningen där jag låg.........Kanske det var 140?!
    Hur menar du 1a gången idag? har du ammat eller vad?

• Emma1981

Hej, på förpackningen står det ju 80-150ml för 0-1 månaders bebisar.

• myskatt

Ammar du henne först är 40 lagom.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Viclar

Jag har ammat henne hela tiden. Men idag på bvc så hade hon fortfarande inte börjat gå upp i vikt så därför ska vi börja ge ersättning + att jag ska amma. Så tanken är att jag ska amma henne nu och sedan ge henne ersättning. 40 ml?

• ebben

Konstigt att de råder till ersättning? Tycker ni inte? Om barnet bara är en vecka så brukar de väl råda till "intensivamning!"
    jaja,jag vet ej,har aldrig gett ersättning alls...men fråga på BBavdelningen-de brukar ha amningshjälp o de kan antagligen även frågor rörande tillägg!

• Petra m K o M

Man brukar säga antal dagar gånger 10 ml ersättning till ett barn som endast flaskmatas. Dvs om barnet är 7 dgr så 70 ml, 8 dgr 80ml o så vidare fram tills barnet är 10 dagar sedan är det så mycket barnet vill ha..

Petra med Kevin f. 031212 och Melanie f. 060615
  • Petra m K o M

OBS! Max 200ml per mattillfälle.

Petra med Kevin f. 031212 och Melanie f. 060615
  • Viclar

Tack för alla svar! Nu har jag matat henne med ersättning och det gick jättebra. Hon åt ca 40 ml och blev helt utslagen av mättnad. Varken jag eller min man kände igen barnet, hon somnade i min famn meddetsamma, vaknade inte ens när jag bytte blöja på henne och nu ligger hon fortfarande och sover. Den stackaren måste varit vrålhungrig...

• Bumba

Hej! Fick samma råd på min bvc idag... Får se om det hjälper... skall prova imorgon.

• Melly

Lite konstigt råd tycker jag oxå. Om du helst vill amma så är det kanske bättre att inte ge ersättning för då blir det ju svårare för dig att öka din mjölkproduktion.

Tyvörr kan dom inte alltid så mycket om amning på BVC det har jag egen erfarenhet av. Har du snackat med amningshjälpen eller om det finns en amningsmottagning på sjukhuset så kan du snacka med dom? Om din bebis inte går upp så kanske du behöver amma tätare för då lkar ju mjölken? Eller din bebis kanske tar fel tag så hon inte får i sig tillräckligt vid bröstet då behöver du få hjälp med taget.

Att hon blev som utslagen av ersättningen är inget konstigt för den är mer svårsmält än bröstmjölk. Så det är liksom jobbigare för magen och tarmarna hos en nyfödd att smälta ersättningen så därför blir dom liksom utslagna utav den.

Om du helst vill amma så tycker jag du ska snacka med nån annan än BVC om hur du ska göra. För tyvärr är det stor risk att amningen blir sabbad om man ger ersättning och nappflaska så pass tidigt innan amningen är igång ordentligt.

Detta skriver jag inte för att kritisera dig utan bara för att ge råd om det nu är så att du gärna vill amma. Men om du hellre ger ersättning så ska du förstås fortsätta med det

• Melly

Amma tätare för då ÖKAR ju mjölken skulle jag skriva, vart lite knas där

• Belana

Min syrra hade också lite lite mjölk precis i början + riktigt fula sår på bröstvårtorna, så dottern tappade för mycket i vikt. Hon fick också fylla på med ersättning efter amning, och det funkade jättebra. Dottern började öka i vikt och idag ammar hon helt.

• Melly

Belana: För mig funkade det inte alls att ge flaska. Vi började med det redan på BB och våran dotter fick helt fel sugteknik utan flaskan och sög med fel tag på mig så jag fick ont och sår på bröstvårtorna. Och hon fick inte i sig ordentligt vid bröstet på grund av att hon hade fel sugteknik. För det är olika tekniker på bröstet och flaskan. Så min mjölk kom inte ut som den skulle när hon sög så jag fick mjölkstockningar och hon gick inte upp i vikt för hon fick ju inte i sig. Då då vart jag tvungen att ge mer och mer ersättning och då fick jag ju mindre och mindre mjölk i brösten det blev en ond cirkel liksom.

Tillslut var hon så van med flaskan att hon slutade att vilja ha bröstet. Det var såå jobbigt det tog jättelång tid innan jag kunde amma utan besvär och jag var tvungen att sluta med flaskan för annars hade det inte gått att fortsätta amma.

• Melly

Hon fick helt fel sugteknik UTAV flaskan var det meningen att det skulle stå

• Viclar

Tanken är att jag ska varva ersättning med amning. Nu har jag precis ammat och det var tänkt att jag skulle ge ersättning efteråt, men min lilla sötnos verkade så nöjd av amningen att jag struntade i ersättningen nu och tar den vid nästa mål mat istället. Vi ska hyra en bröstpump på bb imorgon eftersom jag verkligen vill amma och jag hoppas att jag får igång amningen på båda brösten med hjälp av pumpen.

Tack för alla synpunkter och svar

• Neko

Jag har fått råd av två olika BVC + ett BB att ge så här...

1 dag gammal - 10 ml vid varje mål
    2 dagar - 20 ml
    3 dagar - 30 ml
    4 dagar - 40 ml
    5 dagar - 50 ml
    6 dagar - 60 ml
    7 dagar - 70 ml

Och efter detta ge så mycket som han/hon vill ha vid varje mål, men jag antar att det ska ligga kring 70-100 ml i början.

• Cularanel

Min mjölk har ännu inte runnit till ordentligt ännu så jag är tvungen att även ge ersättning. Brukar pumpa brösten en gång i timmen och blanda den med babysempen och ge honom efter att han fått amma (han vill ha mat var fjärde timme.

På BB sa dom även till mig att han skulle ha minst 10 ml * åldern minst var fjärde timme, men jag tänkte inte på att fråga efter max-gränsen. Vill ju inte att han ska få förstoppning men han vill gärna ha all mjölk jag har och även oftast nästan all ersättning jag gör iordning, ibland även oftare än var fjärde timme.

Är det någon som vet hur mycket man som mest ska ge av ersättningen, han är en vecka gammal.

• Neko

Obs att det jag skrev var då man enbart ger ersättning och inte ammar alls.

Cularanel,

Kira ville äta var 3e timme och ibland varannan när vi var på BB så jag frågade om det och de sade att det är okej ifall han vill äta oftare än var 4e timme, men man brukar säga att man ska vänja dem vid var 4e timme så att det inte ska bli så jobbigt för en själv att göra i ordning ersättningen.

Man kan inte ge för mycket vid ett tillfälle, äter de för mycket så spyr de upp det överflödiga.

• Viclar

När jag pumpar båda mina bröst så får jag ut ca 40 ml. Detta ger jag till Hannah plus ca 40-50 ml ersättning och det blir hon nöjd av. När jag ammar henne så räknar jag med att hon får ut ungefär lika mycket som när jag pumpar.

Svar på tråden Hur mycket ersättning till 1 veckas-bebis?