• tess30

Tips önskas på bra mjölkfri grädde!

Hej!
    1-års dagen närmar sig och jag ska baka komjölksfri tårta. Vet att det finns en god och lättvispbar grädde, men vilken och var öper man den?
    Tips önskas även på en god tårta.
    Tack för hjälpen!
    Therese

• Svar på tråden Tips önskas på bra mjölkfri grädde!
  • Andariel

Tror att det är Soyatoo du menar. Finns både som vispbar och som spraygrädde. Har själv inte använt något av det men har hört att den på sprayburk smälter och rinner av men den man vispar själv är helt okej.
    Här finns det att köpa både på lokala ICA och ICA Maxi. Annars finns det på www.allergimat.com

• mian75

Det finns ju kokosgrädde som kan vispas hårt men tyvärr tar kokossmaken överhanden.

Soyatoo grädde är ett gott alternativ. Den blir dock inte så hård i konsistensen när man vispar den.

Jag vet att ICA har ett bra recept på hur man kan tillsätta gelatin till Oatly matlagningsgrädde och sedan vispa den hårt. Har inte testat själv så jag vet inte hur resultatet blir.

Testa gärna detta receptet annars:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m9184365.html

Lycka till!

• elegi

Jag använder den kokbara marsansåsen blandad med havremjölk, man kan oxå beställa vaniljsås från www.allergimat.com den är i pulverform som man blandar med vatten, den blir vit i färgen men smakar vanilj, ett perfekt alternativ till grädde tycker jag

• Månblomma

Om man först gör som det står på Soyatooförpackningen och sedan ställer in den vispade grädden i kylen ett tag (nån-ett par timmar) blir den hårdare och jättebra att bre och spritsa med! I Göteborg kan man köpa Soyatoo på ICA, Hemköp, Coop och i hälsokostaffärer. Tycker att den är klart bäst vad gäller tårtor!!!

• Svartfot

Använd INTE Soyatoos spray grädde!
    Den blir fin direkt men minuten senare är det platt och rinnigt.

~Malte & Wilma~
  • elegi

OBS!!!!!! Valio har ingen helt mjölkfri, bara laktosfri men denlaktosfria är ju precis som vanlig grädde men villkoret är ju att man bara är laktoskänslig och inte komjölkproteinallergiker

• Månblomma

Har inte provat Soyatoos spraygrädde, den beskrivning jag skrev längre upp gäller den i tetrapack, den är suverän!

Tess30: Var bor du? Om du inte hittar den i din stad kan jag alltid skicka ett par stycken till dig inför din gullunges 1-årsdag, för den är ett måste;)!

Svar på tråden Tips önskas på bra mjölkfri grädde!