• Pysselgalningen

Kastrerad katt som "sprayar"

Min ena katt är kastrerad men försöker spraya stup i ett. Han försöker även tidvis para sig med min andra hankatt, dum som han är...

Någon mer som har problem med att en kastrerad hankatt inte slutar bete sig som en okastrerad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-21 20:59:18:
    Jag har bara märkt av att det luktar markering 2 gånger, på en handdukar. Ena gången bara en 5 cm stor fläck det luktade på, och den andra gången var det en hel handduk, men orsaken då var nog att den kissade i protest för vi har nyligen flyttat till ny lägenhet.

• Svar på tråden Kastrerad katt som "sprayar"
  • Anne277

Ja, tyvärr är det inte helt ovanligt. Mest är det kastrater som är sent kastrerade, eller framför allt som hunnit para, men det kan förstås hända alla. Är han nyligen kastrerad? Då kan det handla om att hormonerna inte gått ur kroppen. Annars kan det helt enkelt vara ett oönskat beteende. Hoppas ni får bukt med det.

• Pink Rose

Precis, det kan ha många orsaker och det är svårt att riktigt veta varför katten fortsätter med beetendet.

Vi har samma problem med en av våra hankatter, han har "metoderna" inne men gör det av gammal vana antagligen. Men han vet inte riktigt varför han gör så själv... Svårt att förklara. Han kom nog i puberten snabbare än de andra och det är därför han är som han är nu.

• skorpionen80

Var det längesedan han kastrerades? Hur länge gick han som okastrerad? Vissa som kastreras sent har kvar beteendet föra tt det blivit som en vana...

• Pysselgalningen

Han var ca 9 månader när han kastrerades och har varit det nu i över 1½ år, så jag tycker inte att det borde ha någon effekt..

• skorpionen80

Oj, nä, det är ju fullt normalt. Har ni kollat så han inte har urinvägsinfektion?

• Anne277

Hm. En del hanar är helt enkelt över-fertila, även efter en kastrering. Det kan fungera med hormontillskott av olika slag - prata med en veterinär och se om det kan hjälpa.

• Pysselgalningen

Får väl vänta och se om det bara är en "fas" som han går igenom.

Svar på tråden Kastrerad katt som "sprayar"