• CeeJay

Hur förvara/bevara dopklänning?

I går döpte vi vår lilla ögonsten och allt gick jättebra. Hon var kanonbra i kyrkan och jättesocial på fikat efteråt

Och nu när allt ska "städas undan" för denna gång så funderar jag över hur man ska förvara dopklänningen på bästa sätt så att det är fin länge? Hoppas kunna döpa minst ett barn till och kanske några syskonbarn i samma klänning...

Någon som har bra tips på förvaring av dopklänning i bomull?

• Svar på tråden Hur förvara/bevara dopklänning?
  • Feya

Jag undrar också... Har en klänning i bomull/lin
    Har tänkt skaffa en fin kartong till den och lägga ner ett häfte där man kan skriva i namn och födelse+dopdatum och plats mm.
    Men håller den sig verkligen bra i en vanlig kartong? Kanske att man ska ha en sån där "engåns"-klädpåse över klänningen först...

• JsN

För att klänningen ska hålla så bra som möjligt ska den förvaras luftigt och mörkt.

Antingen kan ni förvara dem vikta med silkespapper i en kartong. Silkespappret för att ite få skarpa veck. Viktigt att allt pappret är syrafritt för annars kan tyget gulna.

Eller så förvarar ni hängande i en klädgarderob i tyg (tex ett avlagt påslakan)

• Jennie Brunflo

Absolut bäst är att hänga den i en klädvårdspåse. Det finns att köpa hos kemtvätten eller i välsorterade ICA-Åhléns-Konsum-butiker.

Visst kan man ha dom i kartong, men det är lätt att det blir fula veck och ful färg på tyget. Det är ju tråkigt om man tänkt använda den igen.

• CeeJay

Jag slår nog till på en klädvårdspåse då - tack för era inlägg!

Ha en bra dag

• Fru Stjärna

Undvik påsar i plast, de kan få tyget att gulna om du skall förvara klänningen länge.

//Lisa

• vivianne

Ett "överkurstips" är att brodera in namn och datum på barn som döpts i klänningen i fållen - eller i vart fall förvara en lapp med informationen tillsammans med klänningen. Vissa dopklänningar överlever till nästa generation och då är det kul att veta vilka som döpts i den.

Jag har själv för avsikt att döpa min lillknodd i samma dopklänning som jag själv, mina kusiner och alla deras barn är döpta i. Tycker det är jättecharmigt.

Svar på tråden Hur förvara/bevara dopklänning?